רוצים לגדל אלוף אולימפי? כדאי שתתחילו לשלב בטטות בתפריט

 
עודכן 12:32 22/08/2017

מבטטה מרוסקת למדליית זהב: כל מה שרציתם לדעת על אחד הירקות הבריאים והחיוניים ביותר לבריאות ולגדילת ילדים

 
 
 
 
 
לביבות בטטה
לביבות בטטה צילום : קרן ביטון כהן
 

"מה הסוד שלי? במילה אחת - בטטות", במילים האלו ענה האלוף האולימפי בריצת 100 ו-200 מטר אוסיין בולט, לעיתונאית מקומית, לאחר שקטף את מדליית הזהב באולימפיאדת בייג'ינג 2008.

לא, זו ממש לא בדיחה. האצן הג'מייקני (שזכה ב-8 מדליות זהב אולימפיות), שיש שמגדירים אותו האתלט הגדול בהיסטוריה, מקפיד לאכול בטטות מדי יום ולשלב אותן בתפריט הקבוע שלו. אגב, להרגל הבריא הזה אחראי אביו של בולט, שסיפר זאת בגאווה מספר פעמים: "הבטטות שלנו הן הטובות בעולם"! אז נכון, הוא מתאמן קשה ועובד בחדר הכושר, אבל כפי שתבינו מיד, אין ספק שלחיבה של משפחת בולט לבטטות יש ערך מוסף בריאותי ומשמעותי מאוד.

 

>> לעוד מתכוני בטטות מעולים - לחצו כאן

 

אז מה בעצם הסיפור של הבטטה? ולמה - הורים שימו לב - מומלץ במיוחד לשלב אותה בתזונת הילדים שלכם. קשה להמעיט בסופרלטיבים שניתן להרעיף על הבטטה, אבל בואו ננסה לפרק לגורמים את פצצת הבריאות הכתומה שלנו ולהבין מדוע היא כה בריאה. צבעה הכתום העז של הבטטה נובע משפע עצום של הפיגמנט הכתום בטא-קרוטן, המשמש גם כחומר מוצא לוויטמין A. די במנת בטטה מבושלת, הקטנה מ-100 גר', כדי לספק את מלוא המנה היומית המומלצת של ויטמין A לילדים.

 

 

ויטמין A, חיוני לראייה תקינה וממלא תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד מערכת החיסון ועל שלמות תאי העור. כמו כן הוא חיוני להתפתחות איברים מסוימים בעובר ולגדילה תקינה. מחקר שנערך על ידי ד"ר טלי סיני, מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, הראה שקצב הגדילה לגובה של ילדים נמוכי קומה, שהקפידו על צריכת ירקות כתומים כגון גזר, דלעת ובטטה, היה גבוה יותר, מאשר קצב הגדילה בקרב ילדים שאכלו באופן לא מאוזן. לאחרונה נמצא במחקרים ראשוניים, כי ויטמין A חיוני אף ללמידה ולזיכרון וייתכן כי בלעדיו, האזור במוח האחראי ליצירת הזיכרון, אינו מתפקד כראוי.

 

 

 

 
מלאה בתכונות טובות. בטטה
מלאה בתכונות טובות. בטטה צילום : חיה אילונה דר
 

ויטמינים חיוניים נוספים בבטטה: שפע ויטמינים מקבוצה B, החיוניים לתהליכי הפקת האנרגיה בגוף, וכן ויטמין C, וויטמין E - שניהם נוגדי חמצון חשובים. ברזל - החיוני למניעת אנמיה ולתפקוד תקין של המוח ושל התפתחות יכולת הלמידה בתינוקות וילדים, אשלגן ומגנזיום - התורמים לשמירה על רמות לחץ דם תקינות ולחוזק העצם.

הגנה מפני מחלות עידן השפע: שלל הפיגמנטים הכתומים והסיבים התזונתיים בבטטה, יסייעו באיזון רמות הכולסטרול בדם, בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, ואף בהפחתת הסיכון לסרטן.

 

אז איך ניתן להכניס בטטה לתפריט של הילדים? הנה מספר טיפים


• ילדים אוהבים תפוחי אדמה, בצורות שונות; פירה, צ'יפס (עדיף אפוי), לביבות, ופשטידות. את כל אלה ניתן להכין גם מבטטה.

• ילדים נוטים לערבב קטשופ עם כל דבר.. אפילו עם פירה. הקטשופ נותן לפירה גוון
כתום וטעם מתקתק. הכינו פירה המורכב מ-50% תפוחי אדמה לפחות והשאר מבטטה.

• להכנת צ'יפס אפוי, חתכו בטטה ותפוחי אדמה לרצועות (אפשר גם עם הקליפה), ערבבו עם מעט שמן זית ומעט מלח (אפשר לערבב גם עם תבלינים נוספים או עשבי תיבול) ואפו עד התרככות והזהבה קלה בחום של 200 מעלות.

• ניתן להוסיף בטטה מגורדת לקציצות בשר - הילדים לא מרגישים ונהנים מכל היתרונות.

• כדאי להכין באופן קבוע מרק מירקות טריים, או מרק כתום ולהקפיד לשלב בו בטטה.

חשוב לציין: הפיגמנט הכתום בטא-קרוטן אינו נהרס בחום ועל כן, נשמר ונספג היטב גם לאחר אידוי, בישול ואפייה. תוספת מקור שומן לבטטה, כגון שמן זית איכותי, תגביר את שיעור ספיגתו.

 

 

ולקינוח, ערכים תזונתיים נבחרים ל-100 גר' בטטה אפויה בקליפתה:

אנרגיה (קק"ל) 90
שומן (גר') 0.15
חלבון (גר') 2
סה"כ פחמימות (גר') 21
מתוכן סיבים תזונתיים (גר') 3.3
נתרן (מ"ג) 36
אשלגן (מ"ג) 475
ברזל (מ"ג) 0.7
מגנזיום (מ"ג) 27
ויטמין B1 (מ"ג) 0.1
ויטמין B2 (מ"ג) 0.1
ויטמין B3 (מ"ג) 1.5
ויטמין B6 (מ"ג) 0.29
בטא קרוטן( ויטמין A) (מק"ג) 961
ויטמין C (מ"ג) 20
ויטמין E (מ"ג) 0.7
מים (גר') 80
** מבוסס על נתוני ה-USDA

 

>> מרב מור-אופיר היא תזונאית קלינית M.Sc. ויועצת מדעית למועצת הצמחים

 

 

 
עוד כתבות במדור מתכונים עם בטטה - אקונה בטטה
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.