קשים לפיצוח

 
עודכן 14:58 07/01/2007
יעל עופר

שוב פסח, ושוב אגוזים, ושוב משחקים איתם, מבשלים איתם ואופים איתם. למה זה כדאי? אילו סוגי אגוזים יש ולמה הם בריאים?

 
 
 
 
 
הידעתם? לא כל מה שקוראים לו אגוז הוא באמת כזה. קחו למשל את אגוז הקוקוס, שלא די שהוא מתהדר בשם לא לו הוא אף גורם למאות מקרי מוות בשנה (ניסיתם פעם לחטוף כזה על הראש?). הקוקוס הוא אולי לא אגוז מבחינה בוטנית, אבל ישנם כמה אגוזים אמיתיים קטנים בהרבה, העשויים לגרום למוות. מי, למה ובאילו נסיבות, לפניכם המדריך המלא.
 

פקאן

פקאן. פופולרי ובצדק (תמונה: ASAP)
פקאן. פופולרי ובצדק (תמונה: ASAP)
הפקאן נמנה על האגוזים הפופולריים ביותר בעולם מבחינת העדפת הטעם והתפוצה הרחבה שלו.
אפשר לאכל אותו טבעי כמות שהוא, מסוכר או מלוח ובזכות תכונות סתגלניות אלה, הוא מהווה מצרך בסיסי בתעשיית המזון, הממתקים והמאפים המתוקים.

הפקאן מכיל זרחן, אשלגן ואבץ וויטמינים מקבוצת B. כמו כן הוא עשיר בחומצות שומן המסייעות להורדת הכולסטרול הרע. אז מי אמר פקאנים מסוכרים ולא קיבל? (נ.ב. החלק המסוכר הוא הבעייתי במשוואה הזו).
 

מקדמיה

מקדמיה. עגול וחמאתי
מקדמיה. עגול וחמאתי
המקדמיה, Macadamia, מכונה גם אגוז אוסטרלי. מוצאו של האגוז בחוף המזרחי של אוסטרליה על עצים ירוקי עד המתנשאים לגבה של 10 מטרים. כיום נחשבת הוואי למגדלת והמשווקת הגדולה בעולם של אגוזי המקדמיה.

אגוז המקדמיה הוא עגול ומרקמו חמאתי, והוא במצבו הטעים ביותר כשהוא קלוי ומלוח. בכל העולם הוא נחשב למעדן יקר ואפילו השמן המופק ממנו משמש למוצרים רבים בתעשיית הבשמים והקוסמטיקה.
 

לוז

אגוזי לוז. חביבם של הסנאים (תמונה: ASAP)
אגוזי לוז. חביבם של הסנאים (תמונה: ASAP)
אם אתם חובבי משחקי אגוזים, אתם ודאי מכירים את אגוז הלוז, Hazelnut, האגוז הקלאסי לכיכוב במשחקי פסח.

מוצאו של אגוז הלוז הוא מאירופה, ונראה שהוא חביב על כולם, בעיקר על הסנאים. צורתו כדורית וקליפתו חומה וקשה במיוחד לפיצוח, והוא עשיר באשלגן וויטמין E. אין על לוז, אין.
 
 

אגוז מלך

אגוזי מלך. מלכותיים (תמונה: ASAP)
אגוזי מלך. מלכותיים (תמונה: ASAP)
אגוז נפוץ בארץ הוא אגוז מלך, Walnut, תחליטו אתם אם הוא המלך שלכם. מה שבטוח הוא מכיל כמות עצומה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 החיוניות לבריאות הלב. המלך משמש במאפים מתוקים, גלידות וגם בתבשילים.

מקורו ביערת מזרח אירופה וצפון אמריקה. שורשי העץ ממנו מגיע האגוז שימשו את האינדיאנים להפקת צבע שחור. היום, משמשות הקליפות לתעשיית חומר המונע החלקה בצמיגים. העץ עצמו הוא מקור לתעשיית גילוף עץ יוקרתית.

השמן מן האגוז מופק ליצור חמאת אגוזים ושמן אגוזים והוא עשיר בחומצות שומן מסוג אומגה 3 וקבוצת ויטמין B E ומגנזיום.
 

מוסקט

אגוז מוסקט. מישהו אמר רוטב בשמל? (תמונה: ASAP)
אגוז מוסקט. מישהו אמר רוטב בשמל? (תמונה: ASAP)
המוסקט, Nutmeg, הוא אגוז מעניין מכל הבחינות. מקורו באיי אינדונזיה. כבר בימי הביניים נחשב למוצר סחר נדיר שהובא לאירופה בידי סוחרי ונציה. היום גם האי גרנדה בקריביים משמש כמרכז גידול ויצוא.

המוסקט משמש כתבלין ארומטי, ואם משתמשים בו במידה הוא עשוי לשדרג כל רוטב לבן לפסטה. ניתן לקנות אותו טחון אבל עדיף לקנות מספר אגוזים שלמים ולגרד מעט מגוף האגוז לקבלת ארומה ונוכחות. משמש לרטבי בשמל, מרקים, דברי מאפה ותערובות תבלינים ארומטיות.

קליפתו הנוקשה והמסולסלת בצבע חום אדמדם נקראת מייס, mace, והיא נמכרת בנפרד במחיר גבוה. האגוז משמש גם בתעשיית הבשמים והתרופות ויש בו גם יסוד רעיל ומסוכן ביותר במידה שהוא נצרך בכמויות גדולות.
 

אגוזי ברזיל

ביערות האמזונס עצי האגוז מתנשאים עד לגבה של 50 מטר ומניבים פרי בדמות מאות תרמילים המכילים עד 15 אגוזים שכל אחד מהם נתון בקליפה נפרדת משלו. אלה הם אגוזי ברזיל, שבתעשיית המזון משמשים לקינוחים ונהדרים גם במצבם הקלוי המלוח או סתם טבעי.

אינדיאנים נוהגים עד היום להשתמש בקמח האגוזים הללו להכנת מוצרי מזון מגוונים. האגוז מכיל חומצה אלפא לינולאית וחומצות אמינו החיוניים לבריאות. כמו כן הוא מכיל כמות משמעותית של חלבון ואחוז גבוה של סלניום המסייע לסוגי סרטן מסוימים. השמן המופק מהאגוז משמש לתעשיית התאורה והקוסמטיקה במיוחד לתכשירי שיער.
 

שקד

שקדים. פורחים ומשמחים (תמונה: ASAP)
שקדים. פורחים ומשמחים (תמונה: ASAP)
אח, השקד המקסים. אצלנו הוא אחד מסמלי האביב המובהקים על תפרחתו הוורודה של העץ המפיק אותו, ואין כמעט צורך להציגו. לצד השקד המתוק המשמש לאכילה, לתבשילים ולמאפים רבים ונפלאים, קיים זן של שקד מר המשמש בתעשיית הציאניד ותרופות הרגעה.

חובבי המרציפן: רבותיי, מזה עשוי המאכל שעושה לכם נעים. השקד מהווה מרכיב חשוב בתעשיית המרציפן. תודו שהופתעתם.
 

לסיכום

האגוזים טעימים ומכילים שומנים בלתי רוויים הנמנים שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו והם חיוניים לבריאות. החומצות שבאגוזים יעילות למניעת מחלות לב וכלי דם, והאגוזים מהווים גם מקור חשוב לסיבים תזונתיים, חלבון, מינרלים וויטמינים חיוניים.

מכאן שאם אתם צמחוניים או שאין לכם אפשרות לאכול הרבה בשר, האגוזים יכולים לעשות עבורכם שירות חשוב, ולבריאות שלכם שירות חיוני. עם זאת, יש לזכור שכל סוגי האגוזים הם עתירי קלוריות ויש לצרכם במידה.

טיפ: בזמן איחסון האגוזים בבית חשוב לשמור אותם בשקית אטומה כדי שלא יספגו ריחות, ולהקפיא עד לשימוש. בהצלחה.
 
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות