יומני המארחת

 
עודכן 13:00 03/11/2007
צ`ק פליז

מלצר בהפרעה חושף את תפקידה האמיתי של הבחורה הנאה בכניסה למסעדה, וגם מסביר איך שיחת טלפון אחת יכולה להפוך אתכם ללקוח שכולם אוהבים

 
 
 
 
 
בהרבה מסעדות יש מארחת. מן מישהי כזאת שמקבלת אורחים בכניסה. המארחת היא הפנים של המסעדה, אבל חשוב לדעת שהתפקיד שלה מסתכם ביותר מלהיות סתם פרצוף יפה - זה דרך חיים. לא סתם הן נראות כאילו מגיל צעיר הכשירו אותן בקורסים יסודיים לאופנה, שיער, איפור ופלירטוט. כל זה נעשה כדי להכין אותן לחלק האמנותי והמסובך ביותר של המקצוע - יחסי הגומלין בינה לבין הלקוחות.

מספר הדקות המצומצם שהמארחת מבלה עם הבאים בדלת הוא זה שיקבע במידה רבה את גורל כל צוות המסעדה לאותו ערב. אך כדי לרדת לעומק מערכת היחסים בין המארחת ללקוח הממוצע, יש להבין מיהו בדיוק הלקוח. מבחינה זאת, את הלקוחות שמגיעים למסעדה אפשר לחלק לשני סוגים: אלה שהזמינו מקום, ואלה שלא. אלה שלא הזמינו מקום מתחלקים לשני סוגים: אלה שמבינים את זה ואלה שלא. אלה שלא מבינים את זה נוטים לחשוב שהזמנת מקום זו אופציה, אך לא חובה. כלומר שאין הבדל אמיתי בין מי שמזמין מקום למי שלא, חוץ מזה שמי שהזמין יצא פרייאר ובזבז זמן אוויר. וכאן נכנסת לתמונה המארחת, בתור משכינת השלום, השלווה והאחווה.

ונפתח בדוגמה: לקוח נכנס למסעדה ומבקש שולחן לארבעה, המארחת מפנה אותו לשולחן שנמצא בסמוך לדלת הכניסה, בינינו, לא השולחן הכי טוב בבית. מאחוריו נמצא שולחן אחר, טוב יותר, מרוחק מהכניסה, וריק. אך אבוי, נח עליו שלט "שמור". כאן מתחיל הדיאלוג:
 
לא לוקחת שבויים (asap images)
לא לוקחת שבויים (asap images)
לקוח: "אני לא רוצה לשבת ליד הדלת, תני לנו שולחן אחר".
מארחת: "לצערי זהו השולחן היחיד שיש לי כרגע, (חיוך) כמובן אשמח להעביר אתכם ברגע שיתפנה (נוגעת לעצמה בחזה)"
לקוח: (מבולבל לרגע, אך לא מוותר) "מה עם השולחן הזה? הוא פנוי!"
מארחת: "כן, אבל הוא שמור, כפי שאתה רואה" (משחקת עם השיער).
לקוח: " (מסרב להיכנע) - אז תעבירי אותם לפה ושימי אותנו שם".
מארחת: "לצערי זה בלתי אפשרי (חיוך)".
לקוח: "סליחה, למה לא?"
מארחת: "כשאנשים מתקשרים מראש אנחנו משתדלים לשמור עבורם את המקומות הטובים ביותר, כך שהם יוכלו לסמוך עלינו, בדיוק כמו שהיינו רוצים שאתה תרגיש (ליטוף כתף חטוף) בפעם הבאה שאתה תתקשר" (חיוך).
לקוח: אההה (מבין שהלך עליו)...אה.... אוקי.

(באופן מפתיע - רק לעיתים רחוקות מאוד הסיטואציה הזו נגמרת בהאבקות בוץ בעירום בין המארחת לבין אשתו של הלקוח).
 
אך יש גם לקוחות גרועים יותר, כנראה אנאלפבתיים, אחרת איך עוד אפשר להסביר אנשים שנכנסים למסעדה, עוברים על פני השלט המציין "נא המתן למארחת", וממהרים להתיישב בשולחן שבמפורש כתוב עליו שהוא שמור? החלק היפה מתרחש כשניגשים אליהם ומעירים - הוא אז הם מפיקים את ההמבט נדהם ביותר שראיתם אי פעם. אולי הגיע הזמן להזמין שלטים מנוקדים.

אנשים מהסוג הזה יכולים להיכנס למסעדה בשעת הלחץ של שישי בערב, המסעדה מפוצצת, יש תור בדלת של עשרה אנשים, והאשה שואלת בקול דודתי: "מה, צריך להזמין אצלכם מקום?". לא גיברת, כל האנשים האלה רק מחממים לך את הכיסא, פשוט לא ידענו איפה תרצי לשבת. לפעמים, למרבה הצער, הם מגיעים גם בקבוצות - וזה כבר ממש, אבל ממש מעליב, לחשוב שיש ארבעה זוגות של מבוגרים בעולם הזה, שחושבים שאפשר להגיע למסעדה בשבת בצהריים ושבאופן פלאי יהיה להם מקום. במקרה כזה המארחת, שכבר מוכנה מראש לטיפוסים מסוג זה, מייד שולפת מהחזייה כרטיסי ביקור עם הוראות למקדונלדס הקרוב. שיהנו.
 
אני רק טלפון, לא קוסם (asap images)
אני רק טלפון, לא קוסם (asap images)
מדברי עולה שאנשים שמזמינים מראש הם מינימום קדושים. וזה אולי נכון, אך במבט מדוקדק יותר מתגלה הכיעור. יש כאלה שחושבים שבזה שהם הזמינו מקום הם לפחות קנו את המסעדה למשך הערב. וכצפוי, יש גם את הנשמות הטובות שהזמינו מקום אך לפתע שכחו להגיע. בדרך כלל זה לא עניין גדול - שומרים להם את השולחן לעוד רבע שעה במקרה שהם מאחרים, ואחר כך מוכרים אותו למרבה במחיר.

שבוע שעבר היה לנו שולחן כזה, שהוזמן לשבעה אנשים. המסעדה היה מלאה באותו יום, ואנשים עמדו בדלת עם מבט מורעב ומעורר רחמים, אז המארחת החליטה להתקשר לראות מה קורה: "שלום, נעמה, יש לנו הזמנה על שמך לשבעה אנשים ללפני עשרים דקות, רצינו לדעת אם להמשיך לשמור לכם את השולחן". התשובה שהיא קיבלה הפתיעה אפילו אותה, מארחת מקצועית לכל הדעות, וזה הלך בערך ככה: "אני לא יודעת על מה את מדברת (קירקושי סכו"ם) לא עשיתי שום הזמנה (ברקע מישהו שואל: מי הזמין את האשכוליות?)". למה היא לא פשוט אמרה: "סורי, נו הבלה היברו, סניורה נעמה נוט היר"?

אבל אין כמו אלה שמתקשרים להזמין מקום וכשהם מגלים שאין מבקשים לדבר עם אחד הבעלים, או מציינים את שמו. כאילו מה הוא יעשה? יארגן הרחבה למסעדה? יגלף עוד כמה כיסאות ושולחנות? יסרסר להם את המארחת כאלטרנטיבה? בעצם, זה לא רעיון כזה רע. אני צריך ללכת לעשות כמה טלפונים.
 
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.