פיסטוק בבית?

 
עודכן 12:41 09/01/2008
על השולחן

איזה אגוז אכלו המתים הפרואנים? איפה באמת הבית של פיסטוק ואיזה אגוז הוא בעצם תפוח? המדריך השלם למשפחת האגוזים וגם טיפים לקנייה נכונה ומידע בריאותי. חלק ראשון

 
 
 
 
 
איזה אגוז אכלו המתים הפרואנים? איפה באמת הבית של פיסטוק? מי מכונה "היהלום"? ואיזה אגוז הוא בעצם תפוח? מאחורי ההגדרה "פרי יבש, המכיל גלעין אכיל, מוגן בקליפה" עומדת משפחה מפוארת של אגוזים, עם ביוגרפיה פיקנטית, כישורים מגוונים, טעמים מובחרים וגילויים מפתיעים (כולל הקשר של הארי פוטר). במדריך הזה תמצאו את כל אלה, וגם טיפים לקנייה נכונה, שיטות קלייה, המלצות לשימוש ומידע בריאותי.
 

בוטן (אגוז אדמה, peanut)

הבוטנים גדלים בתוך תרמיל, המכיל שני אגוזים עטופים בקליפה. מבחינה בוטאנית, הם בעצם סוג של קטנית, אבל זה לא מפריע להם להיקרא גם "אגוזי אדמה". רוב יבול הבוטנים העולמי עובר עיבוד לשמן בוטנים. בארצות הברית, ארץ מוצאם, יותר ממחצית הגידולים הופכים לחמאת בוטנים (ילד אמריקאי ממוצע מכיר בוטנים רק מהצנצנות של "סקיפי"). פה בארץ (אולי בגלל ט"ו בשבט והמשחק של שבת), אפשר תמיד בפיצוחיות למצוא בוטנים בתפזורת.

פרקטיקה – בוטנים הם אחד ממיני האגוזים הנפוצים ביותר, ואפשר לקנות אותם בהמון צורות ומצבים: שלמים, מפוצחים, קלויים, קלופים, מומלחים, מסוכרים וארוזים בוואקום.
שימושים עיקריים – שמן הבוטנים הוא אחד השמנים הנפוצים בעולם (בעיקר בתעשיית המזון), כי לו עצמו אין כמעט טעם והוא נשרף בטמפרטורות גבוהות מאוד.
זה טוב לבריאות? – טוב מאוד! בוטנים עשירים בפרוטאין ובחומצה פולית, המסייעת במניעת מחלות לב.
ומשהו אקסטרה – הפרואנים העתיקים נהגו לקבור את מתיהם עם צלוחית בוטנים, צידה לדרך הארוכה לעולם המתים (ונשאלת השאלה: הם הניחו לידם גם צלוחית לקליפות?).
 

שקדים (almond)

מעולים נגד צרבת (צילום: asap images)
מעולים נגד צרבת (צילום: asap images)
הדינוזאורים של ענף האגוזים. שקדים הם למעשה פרי מאובן, ששרד בדרך לא דרך את תהפוכות האבולוציה. השקד הוא גם העתיק במשפחת האגוזים – יש אזכורים שלו במקרא. מארצות המקרא השקד נדד לגם לאוסטרליה, דרום אפריקה וארצות הברית, עד שהגיע, כנראה, למסקנה שאין כמו קליפורניה – כ-80% מאספקת השקדים בעולם כיום מגיעה משם.

פרקטיקה – שקדים נמכרים במגוון צורות ומצבים: לא מפוצחים, עם קליפה, ללא קליפה (מולבנים), מלוחים, מסוכרים, קצוצים, שבבים, פרוסים וטחונים. את המפוצחים, על כל סוגיהם, יש לשמור באריזה אטומה היטב, ואפשר גם בקירור או בהקפאה.
שימושים עיקריים – שקדים טחונים הם מרכיב חשוב בעולם הקונדיטוריה. תעשיית השוקולד צורכת כ-40% ממלאי השקדים העולמי; השקדים משתלבים ברטבים, במרנג, בעוגות וכמובן במרציפן.
זה טוב לבריאות? – בוודאי! שקדים מכילים כמויות נכבדות של סידן ומחזקים לנו את העצמות. בנוסף, הם מסייעים בהקלה על צרבת.
ומשהו אקסטרה – אחד החטיפים הפופולריים ביותר ביפן הוא תערובת של סרדינים מיובשים ושקדים מולבנים. יאמי.
 

מקדמיה (nut macadamia)

אגוז עגול, בעל טעם חמאתי ומתוק. צבעו חום-זהוב, ואחוזי השומן שלו מתחרים באלה של הפקאן (כ-75%). רוב אגוזי המקדמיה מגיעים אלינו כיום מהוואי, אבל מקורו של האגוז דווקא באוסטרליה, שם הוא התגלה במקרה לפני קצת יותר מ-100 שנה. האוסטרלים מתגאים בו מאוד, ולא פלא: זהו אחד המזונות הבודדים, שהיבשת הרחוקה תרמה לחיך העולמי.
מי שהמציא את הביטוי "אגוז קשה לפיצוח", בוודאי ניסה לפצח מקדמיה: מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית, המצריכה ציוד מיוחד, אימון והרבה סבלנות. בארץ הם נמכרים רק מקולפים (ולרוב גם קלויים). רבים מוכנים להישבע, שזהו האגוז הטעים ביותר בפיצוחייה; אין ספק, שהוא גם היקר ביותר.

פרקטיקה – בגלל השומן הרב שהוא מכיל, מומלץ לשמור את המקדמיה במקרר או במקפיא.
זה טוב לבריאות? – הפעם תפסתם אותנו. אגוזי מקדמיה אמנם עשירים בסידן, אבל אחוזי השומן הגבוהים מכריעים את הכף נגד.
משהו אקסטרה – את עץ המקדמיה גילו צמד החוקרים וולטר הייל והברון פון מילר. הם קראו לו על שם ידידם הסקוטי ד"ר מק‘אדם.
 
 

פקאן (pecan)

בעיקר בקונדיטוריה (צילום: bossacafez)
בעיקר בקונדיטוריה (צילום: bossacafez)
אם מישהו חושב, שעצי הפקאן היו בארץ מאז ומעולם, הוא טועה. עץ הפקאן נולד בצפון אמריקה ומשם נדד גם אלינו. זהו אגוז חסכוני במיוחד – בתוך הקליפה הדקה (יחסית) מסתתר אגוז גדול, שאינו מבזבז מקום מיותר על חלקים לא אכילים.

פרקטיקה – פקאנים לא מפוצחים בוחרים לפי הקליפה: היא צריכה להיות נקייה ושלמה, ללא סדקים ו"פיצוצים". כמו כן, כשמנערים אותם, הם לא אמורים להשמיע קול. פקאנים לא מפוצחים שומרים במקום חשוך, ואילו את המפוצחים שומרים באריזה אטומה הרמטית, גם במקפיא.
שימושים עיקריים – בעיקר בענף הקונדיטוריה. מאכל הדגל של האגוז הוא פאי הפקאן האמריקאי.
זה טוב לבריאות? – ככה ככה... מצד אחד, אגוז הפקאן מכיל אחוזי שומן מפחידים: כ-70%. מצד שני, הוא עשיר בוויטמין A, ברזל וסידן. מצד שלישי, מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מראים, שאכילת פקאנים דווקא מורידה את הכולסטרול ה"רע". אנחנו כבר מבולבלים.
משהו אקסטרה – העיר אוקמולג‘י באוקלהומה מחזיקה בכמה שיאים מרגשים בתחום האפייה והפקאנים: פאי הפקאן הגדול ביותר, עוגיית הפקאן הגדולה ביותר והבראוני-פקאן הגדול ביותר. מדי שנה, בחודש יוני, נערך בעיר פסטיבל המוקדש לאגוז הפקאן.
 

ברזיל (Brazil nut)

על גדות האמזונס, באמירי העצים המתנשאים לגובה 50-40 מטר, גדלים אגוזי ברזיל. כל 20 אגוזים חולקים תרמיל ענקי, דומה מאוד לאגוז קוקוס. למרבה המזל, אין צורך לטפס לראש העץ, כדי להוריד את האגוזים: כאשר הם מבשילים, הם נופלים מהעץ בקול חבטה גדול. צריך רק להיזהר ולא להסתובב מתחת לעץ... כאשר נפטרים מכל הקליפות, מגלים אגוז גדול למדי ולבנבן בצורת משולש או בומרנג.

פרקטיקה – אגוזים מקולפים שומרים באריזה אטומה הרמטית, רצוי בקירור או בהקפאה.
זה טוב לבריאות? – ועוד איך! אגוזי ברזיל מכילים כמות גדולה של סלוניום – נוגד חימצון חזק במיוחד. מחקרים מצאו קשר בין תפריט עשיר בסולוניום לבין שכיחות נמוכה של סוגי סרטן מסוימים.
משהו אקסטרה – התרמילים הריקים של האגוזים נקראים גם "סירי קופים" ("monkey‘s pots"), ויושבי האמזונס משתמשים בהם ככלי קיבול למזון, שתייה, איסוף גומי ועוד. אקסטרה פלוס: אגוזי ברזיל טחונים יכולים לשמש כמרכך שיער טבעי!
 

פיסטוק (בוטנה, pistachio nut)

ביישן, אבל משלנו (צילום: על השולחן)
ביישן, אבל משלנו (צילום: על השולחן)
לא ברור איך אגוז כל כך ביישן תפס מקום כזה מכובד בצלחת הפיצוחים הלאומית. צבעו ירקרק ובלתי מפתה, מוצאו לא ידידותי ביותר – סוריה ואיראן – וכך גם מלאכת הפיצוח: צריך לעמול על כל אגוז ואגוז לפני שמגיעים לנחלה.
הפיסטוק (בוטנה, בעברית תקנית) הוא אגוז יקר, בגלל התהליכים הידניים שהוא עובר לפני שהוא מגיע לפיצוחייה שלנו.

פרקטיקה – כשקונים פיסטוקים, בוחרים באלו הפתוחים מעט. פיסטוק סגור אינו בשל. שומרים באריזה אטומה היטב.
שימושים עיקריים – במטבח ההודי והמזרח-תיכוני (מעל יוגורט, לאסי או מלבי). גלידת פיסטוק ירוקה הפכה לפריט חובה בכל גלידרייה; מחית פיסטוק מתוקה לעוגות היא מוצר מבוקש בחנויות המתמחות.
זה טוב לבריאות? – אפשר לומר שכן. למרות אחוזי השומן הגבוהים שלו (כ-60%), הפיסטוק דל בכולסטרול ועשיר בוויטמינים B1 ו-B6.
משהו אקסטרה – רובם המוחלט של הפיסטוקים, שאנחנו אוכלים, מגיעים מארץ האייאתוללות, הלא היא איראן. למרות ניסיונות שונים (בעיקר מצד האמריקאים) לשנות את הרגלי הפיצוח של הישראלים, אנחנו מסרבים להחליף את הדילר ואומרים לא לפיסטוקים אמריקאיים פחות טובים.
 

בחלק הבא: קשיו, ערמונים, מוסקט ועוד

 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.