וודקה לעשירים בלבד

 
עודכן 09:59 26/05/2008
יעל עופר

הוודקה בקאמבק אופנתי ומחירי השוטים מטפסים לשישים שקלים . האם באמת נפתח בישראל שוק לוודקה פרימיום?

 
 
 
 
 
הזמן הוורוד
הזמן הוורוד
איך אתם מעדיפים את הצ'ייסר הראשון שלכם? נאמנים לוודקה הישנה, הטובה ובעיקר השפויה במחירה או כבר מזמן לא תפסתם ראש עם פחות מוודקה סופר - פרימיום ביד?

צריכה מוגברת של מותגי וודקה סופר-פרימיום החלה כטרנד בברים האופנתיים של סן פרנסיסקו והתפשטה לברים בכל רחבי ארצות הברית. היום, כשצריכת הוודקה בישראל עשתה סוג של קאמבק, גם בברים האופנתיים בישראל, ובעיקר בתל-אביב, קשה לסרב להצעת הברמן, להחליק לגרון שוט ב: 40 - 60 שקלים, במיוחד כשאתה כבר רווי ב: 3 - 4 שוטים וכוח ההתנגדות שלך שואף לאפס.

וודקה זולה על חשבון הבית

לא תמיד היו אלה פני הדברים. פעם, בזמנים אחרים, שתו מה שהיה בנמצא (לגבי כל תחומי הצריכה) ועד היום, במסעדות הוותיקות לאוכל מזרח אירופאי בתל אביב, מגישים על חשבון הבית, שוט נקי של וודקה זולה כחלק מטקס פתיחת הארוחה. כשהמנות הראשונות מגיעות לשולחן אתם כבר מתלוצצים עם המלצר. מאז, זרם בארץ הרבה אלכוהול וגם שוק הוודקה שינה את פניו ובברים האופנתיים והכי אינים, מותגי הפרימיום והסופר פרימיום צברו תאוצה ופיתו את הבליינים לחוויה מורכבת יותר.
 

כבר לא מה שהיה

בשוק הוודקה העולמי של המאה ה-21 השמיים הם הגבול. בין המדפים העמוסים בעשרות פירמות זולות בעלי שמות עלומים, לבין בקבוקי וודקה לאספנים, כשבקרקעית הבקבוק שטים להם יהלומים מנצנצים, צובר תאוצה שוק של מותגי וודקה פרימיום וסופר – פרימיום, שזוכים ליחסי ציבור מסיביים ודואגים ששוק הוודקה כבר לא יחזור למה שהיה.

איזה פרימיום אתה?

קביעת הקטגוריות: "פרימיום" ו"סופר פרימיום" אינה חד משמעית בקרב אנשי הענף, לכן אנו נתייחס למותגים היקרים כאל :"סופר פרימיום" אליו נמנים הוותיקים ובעלי המוניטין כמו אבסולוט, סמירנוף, פינלנדיה ואחרים. אלה, נחשבים כמספקי תמורה מלאה לכסף value for money (יש בין אנשי הענף המקטלגים אותם, ביחס לכל הפירמות הזולות והגרועות, כסטנדרט ויש כפרימיום). בעולם כבר קיימים עשרות מותגי סופר - פרימיום. המשווקים בארץ, בין היתר, סמירנוף בלאק, גריי גוס Grey Goose)), קטל וואן (ketel one),פינק p.i.n.k) ) ועוד.

"האם היית מוכן לשלם 300 שקלים ויותר עבור בקבוק וודקה? אם כן, מה זה אומר עליך?"

לפני שהעזתי להפנות את השאלה הזו לאנשים ממגדרים שונים, ניצלתי את ההזדמנות, ובשם "המשימה העיתונאית", פתחתי את בקבוק הוודקה מחד ממותגי הסופר – פרימיום המעוצב שרכשתי בחנות הדיוטי פריי של ריצ'רדסון לפני כחודש (שילמתי עבורו מחיר מצחיק ועל כך, בהמשך).שלפתי את האבסולוט הכחול והמוכר מהמקרר, ובחברת שני חברים מבינים, התרוקנו להם שני הבקבוקים מבלי שהבענו דעה חד משמעית. יהיה זה יומרני ולא מקצועי בעליל, לחוות דעה על סמך טעימה ממותג אחד. אבל עכשיו הרגשתי יותר בנוח לשאול, כמה אנשים שהוודקה היא חלק מאורח חייהם, שכחו מתי שתו שוט של וודקה סטנדרטית?
 

מחיר מוצדק?

עוד שוט אחד ודי
עוד שוט אחד ודי
"שטויות בוודקה" - אומר איל, 30, ברמן לשעבר: "הטועם הישראלי לא יודע להבחין בין טעמים של וודקה מלבד אבחנה כללית בין הוודקה הזולה לבין מותג פרימיום. זהו משקה נטול טעם וצבע, ששימושו הבסיסי בבר הוא לחיזוק קוקטיילים".

כנראה שהברמן לשעבר, כבר לא ממש מעודכן. כל ברמן בברים האופנתיים של תל-אביב ובברים של המסעדות הכי נחשבות, לא נדרש לעסוק בשכנוע הבליינים להחליק לגרון צ'ייסר שמתקרב לשישים שקלים. את מירב "העבודה" עושים מובילי הדעה והיחצנים, המכשירים את הקרקע למותג התורן.

גל, שבימים כתיקונם נהג לשתות שוט אחר שוט בבר שנסגר ברחוב לילינבלום מספר: "אני שותה בערב לפחות חמישה סבבים של וודקה. אני מחזיק מעצמי אחד שיודע לשתות. כל עוד אני פיכח, אין מצב שאמיר את הוודקה הפשוטה שלי, זו שעולה בין 15 - 20 שקל, בוודקה יקרה, כי פשוט אפשוט את הרגל". לעומתו, בברים היוקרתיים יותר, מי שרוצה להיחשב מעודכן, יהי מוכן לשלם את המחיר וירגיש מסופק לא רק מעצם השתייה, אלא מכל מה שהחוויה החברתית הזו מצהירה על עצמה.

300 שקלים לבקבוק

בחנויות המתמחות, תמצאו שמחיר כל מותג סופר פרימיום, נושק בקלות ל- 300 שקלים לבקבוק. בברים: 40 -60 שקלים למותגי הפרימיום, לעומת 25- 30 שקלים לשוט של וודקה איכותית. האם השוק הישראלי בשל לרמת מחירים כה גבוהה והאם הלקוחות בברים באמת יודעים להעריך או שהם נצמדים לפוזה בלבד ומתנהגים לפי כללי העדר?

שמוליק וולברג מחברת אקרמן, המייבאים את מותג "גריי גוס" מחייך בדרך אל הבנק : "היום יש שכבת צעירים שיכולים להרשות לעצמם לצרוך משקה יקר מהממוצע". הוא יודע על מה הוא מדבר :"כל בר מחזיק את המותג כמוצר חובה שהלקוחות דורשים אותו".

חוויה אחרת

מעבר לאופנתיות,יש כאלה שמוכנים להישבע שחווית השתייה שונה. אומרים שהיא מחליקה בגרון כאילו היתה קטיפה. אומרים שהיא עדינה יותר. הסוד הוא בתהליך הייצור המייקר את המשקה הסופי. כל יצרני מותגי היוקרה מתהדרים בתהליכי זיקוק וסינון רבים ומיוחדים, שמעניקים לוודקה רכות ועדינות. ככל שמספר הזיקוקים הרציפים גדול, תתקבל וודקה מעודנת יותר שתחליק ביתר רכות בגרון. משווקי כל מותג עמלים על מנת לבדל את הוודקה שלהם מהאחרות וליצור דרישה למוצר ייחודי. כך לדוגמא, ייחודה של "פינק" לדברי יצרניה, היא בפורמולה ייחודית המשלבת תערובת קפאין ותמצית מצמח הגוארנה, שמיוחסות לו תכונות מעוררות. היא מומלצת במקום לערבב וודקה זולה עם רד בול או משקה אנרגיה אחר.
 

תביטו בקנקן

גם ה"קנקן" זוכה לתשומת לב מיוחדת והמחיר הגבוה מורכב מעלויות העיצוב של הבקבוק והבידול היוקרתי של כל מותג. בקבוק הזכוכית האפור עם סמל אווזי הבר,"גריי גוס",מתהדר בייצור באזור קוניאק ושימוש במי מעיינות זכים. "קיטל וואן" מתגאה בייצור מסורתי וזיקוק מיוחד. "באשר למחיר, השוק מאד מעוות כי המיסוי מנפח את המחיר הריאלי של המותג", גורס עמית לביד, יועץ לברים שמכיר את שוק הפרימיום והסופר פרימיום על בוריו. "בארצות הברית לא קיים פער כל כך משמעותי בין הפרימיום לסופר פרימיום. תמורת שני דולרים נוספים, אתה משדרג את המשקה לסופר פרימיום. ואילו בארץ, הפער יכול להגיע עד פי ארבעה בין אבסולוט לבין גריי גוס".

וודקה לעניים?

מתי יוכלו לקחת חלק בחוויה גם הבליינים הצעירים וצמוקי הכיס? המשווקים מקווים שבעתיד (הלא קרוב) המיסוי יופחת (כמו בפרשת היינות המבעבעים שמציפים את השוק במחירים שווים לכל נפש, עקב ביטול המיסוי). אפשר להתנחם בכך שלמחיר הגבוה נוסף "בונוס": שתיית משקה אלכוהול באיכות גבוהה עדיפה לבריאות. בתהליך זיקוק משקאות האלכוהול, מוחדר למשקה כוהל רעיל בשם אתנול שהוא בעל השלכה בריאותית מצטברת וגם חומר האנטי פריז המצוי במשקאות זולים, ובכמות גדולה הוא אכן מזיק. לא פחות חשוב - בבוקר שאחרי, תופעת החמרמורת מורגשת פחות. אכן, גם בתרבות שתיית הוודקה נכונה האמרה "אמור לי מי הם חבריך ואגיד לך מי אתה", ובאותה נשימה: "אמור לי איזה וודקה אותה שותה ואומר לך מי אתה".
 
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.