לא למאכל אדם

 
 
עודכן 11:58 28/09/2008
הילה רגב

10הדברים שהרסו את הטעם הטוב השנה. הבהלה לאורגני, תכניות בישול לוחמניות, עליית מעמדו של השף או מסעדות גורמה בניחוח רפת. סיכום שנה. הרשו לנו לקלקל לכם את התיאבון

 
 
 
 
 

1. תפריטים פיוטים

"שתי כפות של טונה אדומה צרובים על ערמה של חלוקי נחל אותנטיים שהובאו מהערבה הבוכיה ויוצרים יחד מעגל שלם של הנאה חושית ממזון. בתוספת מלפפונים למתעניינים". זה בערך סוג המלל שנתקלנו בו השנה בדרך להזמין איזה מתאבן קטן שיפתח את התיאבון. בעלי המסעדות החליטו לנתב את כל היצירתיות שלהם מהמטבח אל תפריטים מפתלים, מתנשאים, מסובכים - שבעצם לא אומרים כלום.
 

2. הבהלה לאורגני-

קצת תולעים בסלט לא הזיקו לאף אחד
קצת תולעים בסלט לא הזיקו לאף אחד צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages
שמפחידים אותך מכל עבר שאתה הולך למות מסרטן, הפצצה האירנית, אנטיביוטיקה או סתם טלוויזיה גרועה - אין פלא שאתה מחפש את מפלטך בצלחת. גם עליית האקו-שיק הביאה למרדף חסר פרופורציות אחרי "האורגני", "הטבעי" ו"מהשדה". אמהות שבחרו להמשיך לקנות מהסופר נתקלו במבט מפוחד של רוצחות ילדים בפונטציה ובביטוי השגור "אבל זה כל כך לא בריא!". אז נכון, אורגני זה יותר נקי ובריא, אבל גם יותר יקר ותפל. תנו לכל אדם את הזכות להרעיל את עצמו, בלי להיכנס לו לצלחת.
 

3. יוגורטים

אחרי ההשתלטות של גלידות העלית על מדינת ישראל, החל עידן היוגורטים הבריאים. על כל מדרכה צץ לו דוכן יוגורט מעוצב שמכר לנו את הדנונה מהסופר בצורה קפואה, פיזר עליו כמה אננסים יבשים והעז לקרוא לזה מעדן. כרגיל, במדינתנו, הצלחה של יוגורט אחד הביאה עוד עשרות אנשים שרצו גם ותוך שנה לא יכולת לצעוד לתומך ברחוב בלי שיציעו לך לנסות את המנה החדשה של יוגורט נטול שומן וטעם עם "קצת צימוקים מובחרים מעל". לשמחתי, הימים שבהם אני אאלץ להיות מוזנת ממזון רך בלבד עדיין רחוקים ממני.
 
 

4. תוכניות בישול לוחמניות

תת-הזן של המכורים לתוכניות בישול קיבל השנה את המנה שלו בתוספת אנדרנלין - בכוח, עת עלו תוכניות הבישול מדרגה והפכו לזירת קרב. הימים שבהם יכולת להתרווח מול הספה ביום שישי בצהרים ולקבל רעיונות למרק ארטישוקים פסו מהעולם ותוכניות הבישול הנוכחיות שמו את המיליטנטיות לפני התבלינים. כל עמידה במטבח היא תחרות בין צוותים או אפשרות לחטוף גידופים ממישהו שמתעקש שיפנו עליו רק במילה "שף" (מה קרה? פיהרר היה תפוס?). יש שיאמרו שמלחמה במטבח זה כיף ורייטינג, אני חושבת שזה בעיקר מגוחך ומגעיל.
 

5. מסעדה ברפת

גורמה בניחוחות אקזוטיים
גורמה בניחוחות אקזוטיים צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages
סדנת שוקולד במשתלה הישנה, בר יין באורווה קדומה. המסעדות ממשיכות לחפש מקומות אקזוטים להגיש לנו הפוך קטן ומגיעות עד לנכסים משפחתיים לא מנוצלים. כל עוד נעשית השקעה מאסיבית בהפיכת המקום לחלל שממש ניתן לאכול בו התוצאה מבורכת, אבל הרוב בוחרים להשאיר את השולחנות על רצפה לא מחופה, שריח המשק עדיין עומד באוויר. מעורר תיאבון.
 

6.המבורגר גורמה

נפילת בורגר ראנץ' סימנה את נקודת המפנה. אנחנו לא רוצים עוד מנת מזון מפס ייצור מהיר. אנחנו רוצים גורמה גם בפאסט-פוד שלנו ועדין מטוגן עם פטריות. ההמבוגר, אותה קציצה חסרת יומרות, שבאה בעיקר לסתום פיות של ילדים בחופשה ו\או לתת מענה לרעב פתאומי באמצע הלילה, הפכה לסוג של מאכל גורמה אקסלוסיבי שבמשך רבע שעה שואלים אותך איך תרצה אותו ועם כמה רטבים והמחיר בהתאם. הפיכת ענף מזון שלם ושמח להזמנה כבדה ויקרה מוציא את כל הכיף מהבשר.
 

7. אלוהים הוא שף

סטפן. יש כבר מאמינים
סטפן. יש כבר מאמינים צילום: מתוך: קרב סכינים
עזרא קדם מוזכר במדורי הרכילות, ניר צוק מתראיין על מהפכים בחייו, עיתונאי אמיץ מדרים עד למצפה בצפון כדיי לשמוע את הגיגיו של ארז קומרובסקי על שעור, השף סטפן נאלץ לחמוק מגדודי מעריצים שרוצים את החתימה שלו, אהרוני הוא מזמן אייקון תרבותי. השפים, אותם אנשים שאת מגע ידיהם אנחנו אמורים להרגיש רק דרך המנות שיוצאות מהמטבח, הפכו לסלברטיז ארציים, לא בלי עידוד של התקשורת ומשקיעים את מירב אונם בקידום עצמי במקום בבישול מנות חדשות. ההערצה וההתמקדות בשפים, מקצוע לא כל כך זוהר בואו נודה, מסיתה את תשומת הלב ממה שחשוב באמת - האוכל שהם מבשלים.
 

8. עליית ה-AM=PM

הציעו לנו נוחות, סניפים שפתוחים בשעות לא שגרתיות ועיצוב היי-טקי של סופר. וקיימו. הבעיה היא שעל נוחות צריך לשלם והרבה. רשתות הפריים העירוניות שינו את חווית הקניות של העם היושב בציון, אבל הציעו גם אפשרויות תמחור מגוחכות ולא הגיוניות. רווקה תמימה שמבקשת לרכוש לעצמה קוטג' ולחם קל לארוחת ערב עלולה למצוא את עצמה משאירה את רוב הנדוניה העתידית שלה בקופה וגם לא מקבלת עודף. נכון, המחירים הגבוהים מגלמים בתוכם את חווית הקנייה, השירות ושעות הפתיחה, אבל בשום מקום לא כתוב שצריך לקחת משכנתא בשביל חלב אפס אחוז.
 

9. מלחמת העופות

קרב תרנגולות
קרב תרנגולות צילום: אילוסטרציה: אימג'בנק/gettyimages
מלחמת המחירים בין רשתות השיווק הייתה אמורה להותיר אותנו, הצרכנים, כשידנו על העליונה. הרי כולם רבים - הצרכן מרוויח! בפועל סחרור המחירים הביא לתורים ארוכים בקופות, מכירת סחורה לא טרייה, קניות לא נחוצות באלפי שקלים (חלק מהרשתות התנו את המחיר הזול של העוף ברכישת פריטים בשווי מסוים) ובעיקר תחושת פראייריות צרכנית. כי אם הם יכולים להרשות לעצמם למכור את העוף בכל כך זול - למה הוא כל כך יקר? ולמה תמיד, אבל תמיד, יוצא לי לקרוא על המבצע החדש בדיוק אחרי שסיימתי עם הקניות לחג?
 

10. כניסת הרשתות לשווקים

השוק, המקום שבו הפולטיקאים מתחברים ל"עם" במיוחד בשעת בחירות, איבד השנה מן התום העממי שלו, עת כניסת רשתות מהוקצעות של בתי קפה ומסעדות גורמה לתוך החלל הצבעוני שלו. חברות רבות "גילו" את השווקים השנה (כי כידוע שוק במזרח התיכון זו המצאה חדשנית לגמרי) והחלו להזרים לשם כוחות כובשים שיקימו סניפים מקצועיים, נקיים ומאוד לא מקומיים בטבורי הרחובות. כך נכבש לו המעוז האחרון שהיה נקי מפוזה. שתהיה שנה טובה.

הכנסו עכשיו לפרויקט ראש השנה ב - nana 10
 
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.