מלכת הטחינות

 
עודכן 09:16 24/03/2009
אורי שביט, על השולחן

טעימות של 8 טחינות שונות מתוך מדגם אקראי, הכתירו את הטחינה הטעימה ביותר. מי היא המלכה הבלתי מעורערת?

 
 
 
 
 
אל המבחר המרשים של טחינות משומשום רגיל נוספו בשנים האחרונות טחינות שומשום מלא וטחינות אורגניות וכאלה שהן גם וגם. אספנו מדגם אקראי של 8 מותגים נפוצים וטעמנו אותם פעמיים בטעימה עיוורת - במצבן הגולמי, ובתוספת מים, מלח ולימון.

קלאסית 100% שומשום

אל ארז - במצבה הגולמי היא היתה עדינה וחביבה, בטעם קל של בוטנים, אבל התיבול לא החמיא לה. עדיף גולמית [כ-15 שקל ל-500 גרם]

היונה (קראוון) - במצבה הגולמי הטועמים התלוננו על מליחות, דלילות וטעמי לוואי. ערבוב ראשוני במים העמיק את הטעמים והוסיף לה איזון ועדינות, אבל טעם שומשום מובהק היה עדיין חסר, אולי גם בהשפעת מועד התפוגה המתקרב. ציפינו ליותר [כ-10 שקלים ל-500 גרם]

אחווה - התל אביבית הותיקה (מ-1929) לא הותירה רושם עז באף מצב צבירה. הטועמים התלוננו על טעם מוזר, סיומת לא נעימה ותחושת חמיצות. זה לא זה [14-10 שקל ל-500 גרם]

בראכה - ישר מהקופסה הוגדרה הטחינה כעוקצנית, חמוצה ונעדרת טעמי שומשום. התיבול שיפר משמעותית את המצב, הדגיש את טעמיה האגוזיים והשאיר טעם של עוד. אחרי תיבול היא לא רעה [כ-18 שקל ל-500 גרם].
 

אורגנית ו/או מלאה

לא טומנים ידם בצלחת
לא טומנים ידם בצלחת צילום: דניה ויינר
הרדוף -ציפינו לטעמי שומשום עזים, כיוון שמדובר בטחינה אורגנית ומלאה, אך הטעם דווקא הזכיר תירס. גם התיבול לא עזר להתרומם. לא טעים [17-15 שקל ל-400 גרם]

אדמה - האורגנית הלא מלאה לא הותירה על הטועמים רושם חיובי. המרקם הגולמי היה גרגרי אך חרך את הגרון, ואחרי תיבול הוגדרה הטחינה כ”לא מאוזנת”. אנמית למדי [כ-16 שקל
ל-500 גרם]

הנסיך - טעמים עמוקים ועשירים של שומשום (מלא, בטח שמלא), שגם אחרי תיבול נותרו דומיננטיים. המנצחת של הטעימה [כ-13 שקל ל-500 גרם]

סבא חביב - השומשומית מכולן, על אף שאינה מלאה. אורגנית בעלת טעמים עמוקים ומרקם גרגרי מוצלח גם לפני וגם אחרי תיבול. המחיר יקר יחסית, אך משתלם. מתחרה רצינית על המקום הראשון [17 שקל ל-350 גרם].
 

טחינה: מלאה, אבל מעט

הסיבה העיקרית לאכול טחינה (חוץ מהטעם) היא ש-1/3 מהשומן שבה הוא שומן חד בלתי רווי, שנחשב כמגן מפני מחלות לב. “כמו תמיד, המוצר הפחות מעובד מכיל יותר ויטמינים ומינרלים,” אומרת התזונאית הקלינית מיכל לנגברג. “במקרה של השומשום כל הסוגים מכילים מגנזיום, זרחן וסלניום, אבל השומשום המלא מכיל פי 4 סידן ופי 2 ברזל מזה המעובד, כי רוב המינרלים הללו נמצאים בקליפה. אלא שיחד עם היתרונות כדאי לזכור ששומשום וטחינה מכילים 90% שומן וכ-100 קלוריות לכף טחינה גולמית.” כנראה שהיינו צריכים לחשוב על זה לפני הטעימה.
 

מאת: אורי שביט | מתוך גיליון 217, מרץ 2009 - "גיליון האפייה הגדול"

 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.