קניות חכמות בקלי קלות

 
לא חייבים יועץ צמוד בשביל לעשות קניות
לא חייבים יועץ צמוד בשביל לעשות קניות צילום: Gettyimages/ אימאג'בנק
 
עודכן 16:00 03/03/2011

מדפי הסופר העמוסים במוצרים, מסרים רבים וסימונים שונים מקשים עלינו לעשות את הבחירה הנכונה כאשר אנו עושים קניות. כך תהפכו את התהליך לקל ופשוט

 
 
 
 
 

כולנו רוצים לבחור את הטוב ביותר עבור ילדינו על מנת שיגדלו ויתפתחו באופן אופטימלי. בנוסף, אנחנו גם מכירים בחשיבותם הקריטית של תזונה נבונה ואורח חיים נכון עבורנו. מלבד ההנחיות המוכרות כגון לאכול ארוחות סדירות, להרבות בשתיית מים, לצרוך כמות מספקת של פירות וירקות ולהפחית ממתקים, חשוב לשים לב כי המוצרים אותם אנו בוחרים מכילים כמות מספקת של ויטמינים, מינרלים, חלבונים וסיבים תזונתיים. כמו כן, חשוב להגביל בצריכת רכיבים כמו שומן טרנס, שומן רווי, סוכר ומלח.

 

מדפי הסופר העמוסים במוצרים, מסרים שונים וסותרים על אריזות מזון, סימונים שונים והרבה מילים לא מוכרות מקשים עלינו לעשות את הבחירה הנכונה עבורנו. לעיתים נדמה כי עבור קניה נכונה בסופרמרקט השכונתי, אנו זקוקים לצוות יועצים צמוד. מה לקנות, איך לבחור ואיך לקרוא את תווית הסימון התזונתי הן רק חלק מהשאלות העולות כאשר אנו אוחזים בעגלת הקניות.

 

מחקרים מראים שצרכנים מעדיפים מזון בריא אך מתקשים לקבל החלטות מושכלות בנושא זה. אז כיצד עושים את הבחירה התזונתית הנכונה?

 

בדיוק כאן באים  לעזרתנו שני "יועצים": הסימון התזונתי ותו "הבחירה הנכונה".

 

קודם כל, הסימון התזונתי

סימון זה הוא בעצם תעודת הזיהוי של המוצר. הוא מכיל מידע תזונתי בחזית ובגב האריזה, ומבטא את ההרכב התזונתי של מזונות באופן ברור ושקוף. הסימון מספק מידע ובעזרתו אפשר  להכיר את המוצר  ואת תכולתו.

 

הסימון התזונתי מתייחס ל-100 גרם מזון, ובכך מאפשר השוואה בין כמויות רכיבי תזונה זהים במוצרים שונים, ובחירה במוצר המתאים ביותר. בישראל קיים חוק הסימון התזונתי שמורה על כל יצרן ויבואן של מוצרי מזון לפרסם על המוצר את הפרטים הבאים:

  • שם המוצר ותיאורו
  • רשימת רכיבים: מספקת לנו מידע ממה עשוי המוצר: חומרי המוצא, התוספות ותוספי מזון. חשוב לדעת - הרכיבים כתובים בסדר יורד כאשר הרכיב הראשון מצוי בכמות הגדולה ביותר, ואילו האחרון בכמות הקטנה ביותר.
  • תכולת המוצר באריזה: נפחו או משקלו הנקי/המסונן של המזון.
  • טבלת סימון תזונתי : זוהי טבלה עם האותיות הקטנות שנמצאת בצד האחורי של המוצר. על היצרן לסמן ערכים תזונתיים ל-100 גרם/100 מ"ל מוצר, על 5 הערכים הבאים, כאשר לעיתים היצרנים מוסיפים מידע כמו תוספות של ויטמנים ,מינרלים וסיבים תזונתיים:
  1. אנרגיה (בקילו קלוריות)
  2. חלבונים בגרמים
  3. פחממות בגרמים
  4. שומן בגרמים
  5. נתרן במיליגרם

לקרוא את הסימון - צעד אחר צעד

בחירה טובה תורמת לאיזון התזונה ובכך תורמת לאורח חיים בריא יותר.

גודל מנה: טבלת הסימון התזונתי מתייחסת ל-100 גרם מוצר או ל-100 מ"ל. בדרך כלל המנה אותה אנו צורכים אינה כזאת ולכן אנו צריכים לחשב את הערכים למנה אותה אנו אוכלים. רצוי  לבדוק כמה גרם יש בכל האריזה  וכמה מתוכה נאכל. גודל המנה הנאכלת היא זו הקובעת את כמות הקלוריות וכל רכיבי התזונה הנוספים  שמצוינים בטבלה. לדוגמא: סימון תזונתי בגבינת 5% מתייחסת ל-100 גרם מוצר. אם כמות הגבינה שתאכל תהיה 50 גרם (2 כפות) כמות הקלוריות תהיה 95 חלקי 2 כלומר רק 47.5 קלוריות . כמות השומן תהיה בהתאמה 2.5 גרם וכמות הסידן 100 מ"ג.

 

אנרגיה (קלוריות): לכל אדם כמות יומית של קלוריות המתאימה לו. הכמות מושפעת מהגיל, המין ורמת הפעילות הגופנית. בהתאם בגודל המנה שבחרתם, נוכל ללמוד על כמות האנרגיה (קלוריות) שנקבל ממוצר זה.

שומנים: גופנו אומנם זקוק למנה של שומן יומית אך עודף ממנו גורר השמנה. בטבלת הסימון התזונתי מצוינת כמות השומן ב-100 גרם מוצר. בחרו מבין מוצרים דומים את זה עם כמות השומן הקטנה ביותר. יש התייחסות מיד בהמשך

שומן רווי: צריכת שומן רווי קשורה לעלייה ברמות הכולסטרול בדם ולעליה בסיכון למחלות מחלות לב וכלי דם. כאשר אתם משווים בין מוצרי מזון דומים בחרו את אלו בעלי כמות השומן הרווי הקטנה ביותר .

שומן טרנס: צריכה גבוהה של שומן טרנס מעלה את רמות הכולסטרול-LDL ("הרע") ומוריד את רמות הכולסטרול- HDL ("הטוב"). לכן חשוב להמעיט באכילתו ככל הניתן.

כאשר אתם משווים בין מוצרי מזון דומים בחרו את אלו בעלי כמות השומן טרנס  הקטנה ביותר .

נתרן: מלח מופיע בטבלת הסימון התזונתי כנתרן.מזונות מעובדים רבים מכילים נתרן, גם אם טעמם המלוח לא תמיד ניכר.בדקו את הסימון התזונתי על אריזות המזון. כאשר אתם משווים בין מוצרי מזון דומים בחרו את אלו בעלי כמות הנתרן הקטנה ביותר .

סיבים תזונתיים: מומלץ להוסיף לתפריט היומי מזונות עשירים בסיבים תזונתיים. כאשר משווים בין מוצרי מזון דומים בחרו את אלו בעלי תכולת הסיבים הגבוהה יותר.

 
 

ה"יועץ" השני - תו "הבחירה הנבונה"

התו שהופך את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה. תו אחד פשוט ,קל לזיהוי בחזית אריזת המזון, המסכם את הפרופיל התזונתי הכולל של מוצר המזון ומאפשר לבחור במהירות את מוצר המזון בעל הפרופיל התזונתי הטוב יותר מבין מוצרים דומים באותה קטגורית מזון.

 

הקרטריונים פותחו בידי מדענים מובילים ומתבססים על ההמלצות לתזונה נכונה ומניעת מחלות הקובעות כי יש להגביל את צריכת השומן הרווי, שומן הטרנס, הנתרן (מלח) והסוכר המוסף למזונות. על מנת לקבל היתר לשאת את תו "הבחירה הנבונה", מוצרי המזון צריכים להיות בעלי הרכב תזונתי מועדף באותה קטגוריה.

 

בהתאם לקטגוריית המזון הספציפית, על המוצרים לעמוד בערכים מוגדרים באשר לכמות הסוכר, מלח, שומן טרנס ושומן רווי ולהכיל כמות מספקת של רכיבים מועילים כגון סיבים תזונתיים. התו אינו מחליף את המידע התזונתי הקיים על גבי האריזות אלה מהווה תוספת בולטת בחזית האריזה שמאפשרת השוואה מהירה ופשוטה בין מזונות דומים.פירוש תו כזה אינו דורש ידע תזונתי רב ועל כן יכול להיות שימושי עבור כולם.

 

 

התכנים המופיעים בכתבה נועדו לספק אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה, המבוססת על נתוניו האישיים של המטופל.

 
 
עוד כתבות במדור צ'ויסס - לאכול נכון
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.