היום שאחרי • לאכול בשר בלי להרגיש כבדות

 
טעים אבל מכביד
טעים אבל מכביד צילום: יח"צ פפגאיו
 
עודכן 08:06 11/05/2011
אייל שפרינגר

אחרי ערימות הסטייקים של יום העצמאות נשארים לעיתים עם תחושת כובד. אייל שפרינגר מסביר מדוע אכילת הבשר גורמת לתחושה שכזו. וגם: טיפים, על בסיס הרפואה הסינית, להקלת תחושת הכובד

 
 
 
 
 

יום העצמאות הוא קרנבל, קרנבל במשמעות המקורית של השם - חג של אכילת בשר ( CARNE בלטינית). ביום שאחרי הבשר, הפארקים נראים כמו אחרי מהפיכה: בליל של שקיות, שפודי עץ ושאריות מזון קטנות המושכות אליהן זבובים. גם אנחנו לא מרגישים טוב יותר אחרי אכילת בשר בכמויות גדולות עם שילובי מזון בלתי אפשריים הכוללים, חומוס, משקאות קלים ומתוקים לקינוח.

 

אכילת הבשר הייתה מאז ומעולם נושא טעון בתרבויות שונות, ונגעה במפגש עם המוות מחד וחגיגת החיים מאידך. מבחינת רפואית הבשר מוצג לעיתים כמקור להזנה עמוקה, מעצם היותו מזון העשיר בחלבון, ברזל, שומן, אבץ וויטמינים מקבוצה B, אך כיום גם ידועה התרומה של בשר להופעת שורה של מחלות כרוניות בעלות מרכיב דלקתי, כגון: סוגי סרטן שונים, דלקות פרקים, טרשת עורקים ומחלות נוספות.

 

לאורך ההיסטוריה, תרבויות אסיאתיות שונות הכירו בעובדה כי בשר הינו מזון קשה לעיכול, וכי אכילתו טומנת בחובה מספר סכנות בריאותיות. זאת בנוסף לקושי הכלכלי והאקולוגי הכרוך בניצול משאבים רבים של מים וקרקע, הדרושים לגידולו. חלק מבני תרבויות אלו, הנמנים על זרמים מסוימים בדת הבודהיסטית, בחרו להתמודד עם קשיים אלו על ידי בחירה בטבעונות: הימנעות מוחלטת מאכילת מזון מהחי, או צמחונות: הימנעות מאכילת בשר בלבד והסתפקות בחלב ובביצים.

 

אותן דתות טשטשו את המניעים האקולוגיים והבריאותיים, והדגשו את המניעים האידיאולוגיים והדתיים לאי שימוש במזון מהחי. במקומות בהם בחרו האנשים להמשיך באכילת הבשר, נוצרו מנהגים ושילובי מזון המסייעים להפחית את קשיי העיכול והסכנה הבריאותית הכרוכה באכילתו.

 

 
נמנעים מאכילת בשר, נזירים בודהיסטים
נמנעים מאכילת בשר, נזירים בודהיסטים צילום : potbic, flickr
 

מה שהמחקרים מפספסים

מחקרים אפידמיולוגים הנערכים אודות אוכלוסיות במזרח אסיה, חושפים כי אוכלוסיות בסין, הודו ויפן, אשר שומרות על תזונתן המסורתית, חולות פחות בסוגי סרטן שונים, סוכרת ומחלות לב וכלי דם, המאפיינות חברות מתועשות. ההסברים לתוצאות מחקרים אלו מתבססים בדרך כלל על מדדים כמותיים, כגון השימוש הפחות בבשר ומוצרי חלב ביחס לתזונה מהצומח בקרב חברות אלו. הגורם שנעלם עד כה מעיני החוקרים, הוא דרך הבישול ואכילת הבשר האסייתית, הנטועה עמוק בשורשים התרבותיים והרפואיים של חברות אלו, ואשר מסייעת רבות למניעת הופעת אותן מחלות ניווניות.

 

כיצד הסינים אוכלים בשר?

גישות מסורתיות לתזונה כגון האיורוודה והרפואה הסינית, אינן עוסקות בהגדרת המזון במונחים של בריא ולא בריא. על פי גישות אלו כמעט ואין מזון שאיננו ראוי לאכילה. עיקר המיקוד של גישות תזונתיות אלו עוסק ברעיון האיזון בין הפכים, המבוסס על הגדרת תכונות המזון במושגים של טעם ומירקם, הבנת האפקט הבריאותי הכרוך באכילת המזון, ושימוש ברכיבי מזון ותבלינים אשר נועדו לסתור או לאזן את איכויותיו של המזון, להדגיש את השפעתו הבריאותית ולסתור את השפעתו המזיקה.

 

על פי התזונה הסינית והאיורוודה הבשר מוגדר כמזון כבד, דביק, חמים ובעל טעם מתוק ומלוח - איכויות המעודדות בניית רקמות, ויצירת תחושת חום בגוף. כדי לאזן את איכויותיו של הבשר נהוג לאכול אותו בצירוף עם מזונות בעלי מרקמים וטעמים הפוכים, כלומר, מזון קל, יבש, קריר, ובעל טעמים השונים מאלו של הבשר כגון: מרירות, חמיצות, עפיצות או חריפות.   

 

 

 
מרכיב בסיס בגוון מנות סיניות. ג'ינג'ר
מרכיב בסיס בגוון מנות סיניות. ג'ינג'ר צילום : אימג' בנק / Getty Images
 

מזונות ה"מאזנים" אכילת בשר - כיצד הם עושים זאת?

המזונות והתבלינים המלווים את אכילת הבשר מסייעים לעיכול הבשר ומניעת תופעות הלוואי כתוצאה מאכילתו באמצעות מספר מנגנונים, כאשר לעיתים כמה מהם מופיעים במזון אחד:

 

חיטוי ועיכוב התסיסה במעיים: בשר נוטה להתקלקל ולתסוס במערכת העיכול. התוצאה היא תחושת כבדות בזמן העיכול, ויצירת תוצרי לוואי מסוכנים כגון חומרים מסרטנים במעי הגס. תבלינים שונים לתיבול בשר כגון כורכום ורוזמרין הינם בעלי אפקט מחטא המאט את תסיסת הבשר במעיים.

 

 שיפור עיכול וספיגת הבשר על ידי חומרים חריפים או ארומאטיים המלווים את הבשר: אתר הפירוק העיקרי של הבשר הוא הקיבה. תבלינים כגון ג'ינג'ר מגרים את ריריות הקיבה ומעודדים הפרשת חומצה מלחית הסייעת לעיכול מהיר ושלם יותר של הבשר.  

 

גירוי הפרשת מיצי מרה על ידי מרכיבים מרירים או חריפים: מרכיב חשוב בעיכול השומנים שבבשר הוא הפרשה מספקת של מיצי מרה, היוצרים מהשומן תחליב, המאפשר ספיגה יעילה יותר של השומן אל הגוף ובכך מונע את הישארותו במעיים וריקבונו. מזונות, תבלינים ומשקאות בעלי טעם מריר מעודדים את הפרשת מיצים אלו.

 

מניעת האפקט מגביר הדלקת והמסרטן הכרוך באכילת בשר על האש: תבלינים וירקות רבים מכילים נוגדי חמצון הבולמים את התהליך הדלקתי ומסייעים במניעת תהליכים פרו סרטניים הקשורים באכילת בשר, במיוחד כזה שהוכן בטמפרטורה גבוהה על גחלים. בין רכיבי מזון אלו ניתן למנות רכזים המבוססים על רימונים או פירות יער כהים אשר יכולים לשמש להשריית הבשר לפני ההכנה.

 

 
כורכום - מסייע לחיטוי הבשר במהלך העיכול
כורכום - מסייע לחיטוי הבשר במהלך העיכול צילום : Getty Images/ אימאג'בנק
 
 

המלצות עשה לאוכלי הבשר:

  • שלבו בהכנת הבשר והמנות הנלוות שפע של תבלינים כגון: כורכום, זרעי כוסברה, זרעי שומר, כוכב אניס, רוזמרין, מרווה, חזרת או עשב לימון. על פי הרפואה המסורתית מזונות אלו יוצרים בגוף תנועה המאזנת את הכבדות שבבשר.

 

  • לפני הבישול השרו את הבשר במרינאדה המבוססת על רכיבים העשירים בנוגדי חמצון כגון: רכז רימונים, רכז חמוציות או אוכמניות, או פשוט יין אדום. טעמם החמוץ-עפיץ של תוספות אלו מאזן את הטעם המלוח-מתוק של הבשר.

 

  • לוו את אכילת הבשר בשפע של ירקות המאזנים את הבשר בזכות טעמם המריר קרירותם והמרקם הפריך שלהם. מומלצים במיוחד הם ארטישוק, חסה, בזיליקום, צנון וצנונית, עלי כוסברה, רוקט, גרגיר נחלים ואנדיב.

 

  • קנחו את הארוחה בתה ירוק - מנהג נפוץ בקרב הסינים, וגם בקרב ותיקי יהדות בוכרה הידועים בחיבתה למאכלים בשר שונים. התה הירוק עשיר בפוליפנולים-נוגדי חמצון וטעמו מריר ועפיץ.

 

  • אכלו פחות בשר.

 

על פי הגישות הרפואיות של מזרח אסיה בכל סוג של מזון טמונה האפשרות לתמיכה בבריאות או יצירת מחלה. סגנון הבישול האסייתי המסורתי והרפואי עוסק בשילוב חומרי גלם המדגישים את האיכויות הרפואיות של מיני המזון השונים. בעבר ידע שכזה היה נחלתם של אנשים רבים גם בישראל ובאירופה.

 

עם הניסיון לאמץ רפואה מודרנית ולהיפטר מרפואת העבר, שהייתה משופעת בטעויות "שפכנו את התינוק עם המים", וכך אבד לציבור הרחב ידע חיוני העוסק בדרכים לעבד את המזון והימנע ממחלות כרוניות קשות. 

 

 
כוסברה - מאזנת את המרקם הכבד של הבשר
כוסברה - מאזנת את המרקם הכבד של הבשר צילום : אימג' בנק / Getty Images
 
 
עוד כתבות במדור גוף ונפש
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.