תזונה ללא גלוטן - טרנד חולף או חידוש רפואי

 
היום כבר אפשר למצוא לחמים, מאפים ופסטה ללא גלוטן
היום כבר אפשר למצוא לחמים, מאפים ופסטה ללא גלוטן צילום: אימג בנק / Getty Images
 
עודכן 18:24 13/06/2011

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים בתזונה נטולת גלוטן. האם מדובר בטרנד או שמא באורח חיים חדש שמהווה אלטרנטיבה בריאה ומזינה

 
 
 
 
 

האם המנה מכילה גלוטן? אפשר משהו ללא גלוטן? יש תחליף נטול גלוטן? בסופר, במסעדות, בביקור משפחתי ואצל חברים - אנחנו נתקלים יותר ויותר בשאלות האלו. אין ספק הגלוטן הוא הכוכב החדש. טרנד שכובש את מחוזות התזונה.

 

מהו הגלוטן ואיפה אפשר למצוא אותו?

גלוטן הוא חלבון הנמצא בעולם הצומח בלבד - בחיטה, שעורה שיפון ושיבולת שועל. כפועל יוצא הוא נמצא גם בכל המוצרים המכילים את חומרי הגלם האלה - סולת, קוסקוס, בורגול, לחם, פיתות, קרקרים , מוצרי מאפה מבצק, פסטה, אטריות, שקדי מרק , דגני בוקר, נבט חיטה, סובין חיטה וכוסמת.

 

היכן עוד מסתתר הגלוטן ?

לעיתים קרובות מוסף הגלוטן למזונות מעובדים, המכילים חלבונים ועמילנים ממקור צמחי.

 

הטרנד החדש - גלוטן הוא אויב הגוף

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים ברחבי העולם מפנים אצבע מאשימה על הגלוטן, מאמינים שהוא זה שאחראי לשורה ארוכה של תחלואים, מפריחה בעור דרך אי-פוריות ועד חרדה וגזים וכתוצאה מסלקים אותו מהתזונה שלהם. ללא קשר לעובדה שהם אינם סובלים מצליאק ובבדיקות מעבדה או בדיקות רפואיות אחרות לא נמצאה אצלם כל עדות לרגישות לגלוטן.

 

הטרנד החדש תפס בשנים האחרונות הרבה מכוכבות הוליווד ועוד ידוענים בעולם שנמנעים מגלוטן (או לפחות מורידים את כמותו בתזונה) ומדווחים על שיפור משמעותי בהרגשה, בבריאות הכללית ובמצב הרוח. מדובר בטרנד שלא נחקר או הוכח בצורה מדעית והוא לא דן במחלת צליאק. סביר להניח שלא יתפוס כותרות עוד הרבה שנים ובקרוב יפנה מקומו לאופנה הבאה.

 

אז מה בכל זאת אנו יודעים? ננסה לעשות קצת סדר.

 
הרבה הרגלים מיותרים נעלמים בדיאטת נטולת גלוטן
הרבה הרגלים מיותרים נעלמים בדיאטת נטולת גלוטן צילום: רויטרס

צליאק על קצה המזלג

מדובר במחלה אוטואימונית בה תוקפת מערכת החיסון את רקמות הגוף. כאשר חולה צליאק אוכל מזון המכיל גלוטן, מופעלת מערכת החיסון כנגד החלבון ומתחיל תהליך דלקתי אשר מביא לפגיעה במעי. חשיפה מתמשכת (כלומר אכילת גלוטן) גורמת לדלקת כרונית במעי. כתוצאה, נפגעת רירית המעי ותהליכי העיכול וספיגת המזון נפגעים. לעיתים מלווה הפגיעה ברירית גם נזק למערכות נוספות בגוף.

 

הטיפול היעיל במחלה הוא טיפול תזונתי - דיאטה נטולת גלוטן לכל החיים. הקפדה על דיאטה נכונה, מביאה לריפוי של מערכת העיכול ולהיעלמות הנזק. חולי צליאק חייבים להמנע מלאכול כל כמות של גלוטן - מדובר באבחנה רפואית, חובה רפואית וצורך חד משמעי להמנע המחלבון שמזיק לגופם.

 

אבחון המחלה מתבצע על-ידי רופא מומחה, לאחר ביצוע הבדיקות הנדרשות (בדיקות דם, ביופסיה של המעי ועוד). לפי הספרות הרפואית השכיחות של מחלת הצליאק הינה אחוז מהאוכלוסיה (כלומר אדם אחד מתוך מאה).

 

אומנם לא מוכח אך • חצי הכוס המלאה

אז נכון, לטרנד המדובר אין בסיס מדעי, חסידיו אינם חולי צליאק והסרת הגלוטן מתפריטם אינה הכרח רפואי. אך לזכותו נזקפות כמה נקודות חשובות: ראשית, דיאטה ללא גלוטן היא דיאטה מוקפדת מאוד. זה ממש לא פשוט ודורש הרבה תשומת לב ומשמעת.

 

אדם המחליט לאכול אוכל ללא גלוטן הוא חייב להיות מודע ולבחור בקפידה את המזון המוכנס לפיו. צריך לדעת איך להתארגן נכון בקניית מזון, לאכול מסודר, לחשוב על מה מכניסים לפה, לשאול שאלות, לברר מה מכיל המזון שלנו, לקרוא את האותיות הקטנות ולהקפיד על אכילה נכונה.

 

סביר להניח שיחד עם הגלוטן נעלמים מהתפריט היומי הרבה מזונות והרגלים מיותרים ומכבידים (כמו אכילת חטיפים, אכילת לחם ללא גבולות, ג'אנק פוד המכיל כמויות גדולות של שומן, מלח וסוכר). כשמתחילים לאכול נכון, לאכול מסודר ולהקפיד "על הדרך" בנוסף לפעילות גופנית, מרגישים נפלא וזה, כבר ענין שמוכח מדעית. תזונה נכונה ואורח חיים בריא הם מרכיבים קריטים כשמדובר בבריאות, בהרגשה טובה ובמניעת מחלות.

 

שנית ולא פחות חשוב, בנגוד לטרנדים שידענו בעשור האחרון שעלולים לאורך זמן לחשוף את הגוף למחסורים תזונתיים כמו דיאטות הכרוב או לתזונה לא מאוזנת כמו שיטת אטקינס -צטרנדים שהעלו ביקורת תזונתית רפואית קשה, בטרנד הנוכחי אין הגבלה גורפת על אף קבוצת מזון חשובה. אפשר לאכול תזונה בריאה ומגוונת גם ללא מזונות המכילים גלוטן.

 

אומנם רבים מהמזונות מקבוצת הפחמימות מסולקים מהתפריט אך לא כל הקבוצה מנודה ואפשר לאכול תפוחי אדמה, בטטה, תירס, אורז וקינואה. בנוסף ולא פחות חשוב, אין פגיעה בקבוצות מזון חשובות נוספות כמו ירקות ופירות טריים, קטניות (חומוס, שעועית ,עדשים, פול וסויה), בקר, עוף, הודו, דגים, חלב ומוצריו, גרעינים ואגוזים ושמנים בריאים (אבוקדו, טחינה, שומשום).

 

כלומר, דיאטה ללא גלוטן יכולה להיות תזונה נכונה, בריאה ומגוונת שלא חושפת את הגוף למחסורים תזונתיים ומעודדת בריאות, הרגשה טובה ומסייעת למניעת מחלות. ועוד דבר - המודעות הגדולה שרק הולכת וגוברת סביב הענין הביאה לכך שחברות מזון רבות מייצרות מוצרים מיוחדים ללא גלוטן: קמח, לחמים, דגני בוקר, אבקות מרק, עוגיות וחטיפים. רשתות המזון מציעות מגוון רחב מאוד של מוצרים ללא גלוטן ואפשר למצוא מבחר גדול מאד של מוצרים וכך להרכיב תפריט מאוזן וטעים.

 

מחפשים מתכונים ללא גלוטן? נסו את אלה:

עוגת שזיפים של אהרוני

לזניה תרד עם גבינות

מאפה חטיפי זיתים

לחם מיוחד ללא גלוטן

פוקאצ'ה ללא גלוטן

 
עוד כתבות במדור לחיות עם צליאק
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.