שזיפים או שוקולד? מסע בעקבות פירות הקיץ

 
מה הפרי הקייצי המועדף עליכם ביותר?
מה הפרי הקייצי המועדף עליכם ביותר? צילום: Getty Images / אימג'בנק
 
עודכן 07:28 02/08/2011

רבות נכתב ונאמר על פירות הקיץ הטעימים והאהובים - הם משמינים, רווים בסוכר ועל כן גם לא פחות גרועים משוקולד או ממתקים אחרים. אבל האם כל זה נכון? הצטרפו למסע בעקבות ערכם התזונתי והתועלות הבריאותיות שבפירות העונה החמה

 
 
 
 
 

הקיץ בעיצומו ואיתו מצעד הפירות מלאי הסוכר, המתוקים, העסיסיים והטעימים להם אנו מחכים בשקיקה כל השנה. שאלתם את עצמכם איך פירות מדהימים שכאלה מגיעים דווקא בעונה שבה אנו זקוקים להכי פחות תוספת קילוגרמים במשקל? אז זהו, שלא כל פירות הקיץ "נוראיים" ועשירים בקלוריות, וגם מאלה הרווים בכמות סוכר לא מבוטלת אפשר וצריך לדעת להינות. אחרי הכל, הכל עניין של בחירה ושליטה על כמה, מתי ולמי.

 

סוכר, סוכר ועוד סוכר

 

נכון, אתם כבר בטח יודעים, כאשר מדובר בפירות יש לא מעט סוכר שמגיע עם התענוג. אך לרוב, האינדקס הגליקמי של הפירות (לא כולם) יהיה נמוך משל דברי מתיקה, מה שאומר שהם לא יגרמו לעלייה מהירה וגבוהה בערכי הסוכר בדם ובכך ימנעו רעב, אכילת יתר ורצון בלתי נשלט לפחמימות ומתוקים. מנגו, אבטיח, מלון, ענבים, משמשים אפרסקים, שזיפים וכדומה הם פירות קיץ טעימים במיוחד אבל אינם מתאימים לכולם. כאמור, פירות באופן כללי מכילים כמות גדולה מאוד של סוכר (בניגוד לירקות) ולכן לא מומלץ לאכול מהם ללא הגבלה, בייחוד אם אתם סובלים מעודף משקל, סוכרת, טריגליצרידים גבוהים, כבד שומני, וכמובן לאלו מביננו הסובלים מאי סבילות לפרוקטוז.

 

פירות זה בריאות

 

כל פרי, ולא משנה כמה סוכר הוא מכיל תמיד עדיף על ממתק מהסיבות המוכרות והידועות: פרי הוא מזון טבעי, המגיע ללא תוספות של צבעי מאכל וחומרים משמרים, הוא טרי ולא עבר תהליכי עיבוד. בנוסף, סוכר הפירות נחשב טוב יותר מסוכר לבן המצוי בדברי מתיקה שכן סוכר הפירות (פרוקטוז) הוא חד-סוכר שמתפרק מהר מאוד בגוף ואינו מגרה את הלבלב לייצור אינסולין.

 

פרוקטוז מנוצל בכבד וזו גם הסיבה לאינדקס הגליקמי הנמוך שלו. בניגוד לגלוקוז, הגוף לא צריך לייצר אינסולין כדי לספוג פרוקטוז. זאת הסיבה לטענה שפרוקטוז הוא פחמימה איכותית יותר מגלוקוז או סוכרוז, במיוחד עבור חולי סכרת. סוכר הפירות גם פחות בעייתי מבחינת פגיעה בשיניים והתפתחות עששת שכל כך אופייניים לדברי מתיקה.

 

 
הם ססגוניים, מתוקים וכל כך מרווים
הם ססגוניים, מתוקים וכל כך מרווים צילום : Getty Images / אימאג'בנק
 

קח פרי ותהיה לי בריא

 

לצד חסרון כמות הסוכר הגדולה, חשוב לדעת שלפירות הקיץ יש גם לא מעט יתרונות:


מנגו - פרי טרופי/אקזוטי עשיר בויטמין A, ויטמין C ואשלגן. למנגו מייחסים סגולות של שיפור זיכרון, וסיוע במצבים של מלחמה במחלת הסרטן. עובדת היותו של המנגו עשיר בסיבים תזונתיים, תסייע להסדרת העיכול ואיזון הכולסטרול.

 

אבטיח - זהו אחד הפירות הנחשקים המייצגים אולי בצורה הטובה ביותר את עונת הקיץ. אחד הדברים הכי דומיננטיים ובולטים באבטיח שקשה להתעלם ממנו הוא כמות הנוזלים הרבה שבו שמרווה צימאון ומסייעת לצנן את הגוף בעונת הקיץ החמה (מי אמר שהטבע לא יודע את עבודתו?). האבטיח משתן ומסייע בפינוי פסולת מיותרת מהמעי, הוא מכיל ויטמין C, ויטמיני B, ליקופן ובטא קרוטן. לכל מי שעדיין לא יודע, ליקופן הוא נוגד חמצון המוכר היטב מהעגבנייה (בעיקר לאחר תהליך בישול) ומסייע במניעת סרטן הערמונית (פרוסטטה), סרטן מעי ומניעת מחלות לב וכלי דם.

 

ענבים - לענבים יצא שם רע כשמדובר בעודף משקל שכן אחת הבעיות עם ענבים היא שמאוד קשה לשלוט בכמות הנצרכת. אך אם נדע לשים את הגבול נוכל להרוויח ובגדול. ענבים עשירים בפקטין (סיב תזונתי) שמסייע רבות לפעולת העיכול ואף לאיזון רמות הכולסטרול. הם עשירים במגנזיום, ויטמין c, וויטמיני B, ומשפרים את זרימת הדם. הענבים מכילים כמות אדירה ומרשימה ביותר של נוגדי חמצון כמו לוטאין החשוב ביותר לשמירה על בריאות העיניים ומניעת התפתחות קטרקט, ורסברטרול שהוא נוגד חמצון רב עוצמה הנמצא בקליפת הענב בעיקר ומחקרים מצאו אותו כבעל יכולת להאט תהליכים סרטניים.

 

 
ביום קיץ חם ולח אין כמו להתפנק על קוביות אבטיח קר ומרווה
ביום קיץ חם ולח אין כמו להתפנק על קוביות אבטיח קר ומרווה צילום : Getty Images / אימאג'בנק
 

משמש - המשמש שופע בחומצות אמינו, מינרלים וויטמינים ההופכים עור יבש וחסר חיוניות לעור זוהר בעל גמישות. גם המשמש, כפרי בעל פיגמנט כתום, מכיל בטא קרוטן המומר בגוף לויטמין A אשר מסייע במצבים סרטניים, בעיות עוריות ומחלות הקשורות בעיניים.

 

אפרסק - מכיל ברזל, אשלגן, סידן, בטא קרוטן, וכמו שאר הפירות גם ויטמין C. אפרסקים מסייעים למצבי עצירות, ויש שמסתייעים בהם להרגעת שיעול טורדני וטיפול בדלקת הקיבה. הם מיטיבים במיוחד עם העור, מתוקים, מרגיעים ומזינים ביותר. בשל היותם דלים בנתרן ועשירים באשלגן הם יסייעו גם כחלק מטיפול במצבים של לחץ דם גבוה.

 

מלון - האם באמת ניתן לעבור קיץ באופן רשמי מבלי לאכול אפילו פעם אחת מלון טעים ומרענן? מעבר לעובדת היותו טעים במיוחד, בדומה לאבטיח המלון מכיל כמות נוזלים אדירה ולכן הוא מרווה, מצנן את הגוף ומסייע לפינוי פסולת מהמעי. מלון מכיל חומצה פולית, ויטמיני B (מסייעים להרגעה ובעלי השפעה על מערכת העצבים), ויטמין C ובטא קרוטן (בייחוד מלון כתום). המינרלים השולטים במלון הם אשלגן ומגנזיום, ולכן אכילת מלון תוכל לסייע במצבים בהם קיימות התכווצויות שרירים ספונטניות בגוף. מלון הוא פרי מאוד מחזק ומרגיע ולמיץ המופק ממנו נוטים לשייך תכונות המסייעות לפעילות כלייתית (משתן קל), כבדית ופעילות המסייעת במצבי עצירות.

 

 
המלון דיאטטי במידת מה עקב העובדה שהוא מכיל 90% מים ו- 8% סוכר
המלון דיאטטי במידת מה עקב העובדה שהוא מכיל 90% מים ו- 8% סוכר צילום : Getty Images / אימאג'בנק
 
 

שזיף - עסיסי, מתוק ומכילים כמו מרבית הפירות נוגדי חמצון רבים, ויטמין A  ,C וויטמיני B (לכן שזיפים טובים למצבי סטרס) ומינרלים כמו סידן, אשלגן וברזל. שזיף יסייע רבות לבעיות עיכול ועצירות, נפיחות ואי נוחות בבטן, בעיות עוריות וסיוע לכבד. השזיף הכהה (להבדיל מהשזיף הצהוב/ירוק) מכיל אנתוציאנידים (נוגדי חמצון עוצמתיים) שאופייניים מאוד בירקות ופירות בעלי צבע סגול/אדום עז כגון: ענבים סגולים/שחורים ואוכמניות. כנוגדי חמצון, האנתוציאנידים מסייעים להאט תהליכי הזדקנות, לסיוע במניעה וטיפול בסרטן ולשמירה על שלמותם, חוזקם וגמישותם של כלי הדם.

 

הכל במידה

 

כל הפירות עשירים בסיבים, ויטמינים, מינרלים ובעלי פעילות נוגדת חמצון שמגנה מפני מחלות רבות ביניהן, סרטן, מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים והזדקנות מוקדמת והם מכילים אנרגיה מאוד זמינה וטובים לאכילה בעיקר בשעות הבוקר. מומלץ שלא לערבב מזונות נוספים כאשר אוכלים פרי ולאכלם על קיבה ריקה. כמו כן עדיף להמנע משתיית מיצים מפירות שכן המיצים נטולי סיבים והאינדקס הגליקמי שלהם עולה פלאים. עדיף לצרוך פירות טריים בתבונה כשההמלצה, לאנשים בריאים, היא לאכול לא יותר מ-4 מנות פרי ביום. וזיכרו, עובדת היותם של פירות הקיץ מלאים בנוזלים, לא צריכה לגרום לכם לוותר על שתיית מים מרובה, בייחוד בחודשי הקיץ החמים. בקיץ העדיפו את האפרסקים, המשמשים ואף את השזיפים בזכות אינדקס גליקמי נמוך, ודעו שאם משקלכם מהווה בעיה תמיד מומלץ בחום להיצמד לתפוחים, אגסים ופירות יער.

 

המידע באדיבות איה הוד, מנכ"לית המרכז לנטורופתיה ורפואה משלימה.

 

מחפשים מתכונים מתוקים עם פירות? נסו את אלה:

עוגת שזיפים

עוגת נקטרינות

עוגת גבינה עם אפרסקים

גלילת וניל ופירות העונה

עוגת תפוזים ושקדים

עוגת לימון בחושה 

 

 
עוד כתבות במדור סודות המטבח
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.