חופשה באיטליה • פרק 3

יואב בר עושה קניות בשוק באיטליה

עודכן 07:38 05/09/2011

השבוע של השף יואב בר התחיל כשהמשפחה "חטפה" אותו לחופשה באיטליה. מה שהתחיל במסע כומתה הסתיים על מתקני הלונה פארק ביחד עם הילדים. וגם: כדי להכניס אתכם לאווירה האיטלקית יש גם מתכון לפסטה עם חזה עוף ורוטב עגבניות

החופש הגדול נגמר. זהו, שבוע אחרון וחופשה משפחתית עדיין לא תוכננה. הייתי מלא רגשות אשם שאני תמיד נמצא בעבודה ולא עוצר לרגע את המרוץ ויוצא לנפוש. גם ככה הילד מתלונן שמאז שהאייפון נכנס לחיי המצב הפך אפילו לגרוע יותר והעבודה ממשיכה גם בבית.

משפחתי, שבאמת רואה אותי מעט מאד, החליטה פה אחד שהחופש הגדול לא ייגמר ללא איזה חופשה קטנה. וכך מהרגע להרגע, כמו תמיד אצלנו, החליטו אשתי והילדים לעשות מעשה ולהוציא אותי לחופש.

טלי סגרה לי את היומן, הודיעה לעובדים שהשף יוצא לחופשה (לדעתי יש כמה טבחים שממש שמחים שזה קרה), וכך מצאתי את עצמי על מטוס, בדרך לנוח ולהיות עם ילדיי, מבלי שכל רגע טלפון יצלצל.

אישתי טלי, "מדריכת הטיולים" הפרטית שלנו

היעד הנבחר - אגם גארדה, איטליה, למשך שבוע. אגם גארדה, שעל שפתו שוכן המלון שלנו, נמצא בצפון איטליה, משופע בנופים מדהימים שיכולים לגרום לכל "וורקוהוליק" להירגע מיד.

ישבנו על שפת האגם והבטנו בסירות, בברווזים ובהרים המדהימים שנושקים לאגם. מלאתי את בית החזה באוויר ונשמתי עמוק, נשימות של חופש. ופתאום, צלצול טלפון. הכנסתי את היד לכיס באופן טבעי כדי לענות אך הילדים הסתכלו עלי במבטי אימה, אז מיד ויתרתי על הרעיון. מי שזה לא יהיה, הוא יכול לחכות. אני בחופש!

בזמן שאני מתרווח בכיסא הנוח, אני רואה בזווית העין תנועה מוכרת. אשתי טלי מוציאה את קלסר המבצעים שלה ובעודי נהנה מהשקט, היא פוצחת בהרצאה לכל המשפחה לגבי הלו"ז היומי. זה נשמע לכם כמו מסע כומתה? צודקים.

כל יום הוקדש לאזור אחר באגם גארדה. צפון האגם מאופיין בנופים מדהימים ובמפלים. רחצנו באגם טנו המדהים ביופיו, מים בצבע טורקיז ולידם איטלקים רבים שמנצלים את החום להשתזף על אבנים קטנות וכואבות מאוד. אבל מי מתלונן? הרי זו רק הכנה למה שעוד מחכה לי בהמשך מסע הכומתה הזה.

עלינו על הר monte baldo ברכבל שמגיע לגובה 1760 מטר ומשם הכיף רק התחיל. טיילנו בשבילי הליכה על ההר, ראינו פרות רועות באחו עד שהגענו לנקודת תצפית שממנה רואים את כל איזור האגם. מראה עוצר נשימה, אבל לא עוצר את קריאות  ה"תיזהרו", של טלי אשתי שתחיה.

המראה עוצר הנשימה של הר monte baldo

הילדים לא ידעו איזה טעם לבחור

כשירדנו מההר טיילנו בסמטאות malciense, עיירה מקסימה שיושבת על האגם. קנינו גלידה בגלידריה איטלקית טיפוסית בה הגלידה מסודרת בערימות גדולות ומרוב טעמים הילדים לא ידעו מה לבחור. על ספסל המזח מול המים אכלנו את הגלידה בהנאה רבה.

עברנו בין העיירות סביב האגם, ריבה דל גארדה, סירמיונה, פסקיארה, כולן עיירות שנראות כאילו יצאו מתוך ציור, ואני הרגשתי בתוך חלום. חופש זה דבר נפלא, אני צריך לזכור לצאת אליו קצת יותר.

טיול לא יכול להיות מושלם מבחינתי מבלי שאבקר בשווקים ובחנויות של המקומיים. מאחר שבחדר המלון היה מטבח שבו מוניתי להיות השף הראשי, התאפשר לי לצאת לשוק המקומי בבוקר עם כל הגברות האיטלקיות ולקנות ירקות, דגים, פסטות עבודת יד ופירות טריים. באיטליה לא נוגעים באוכל לבד, רק המוכר נותן לך את מה שאתה בוחר. חסרה לי התחושה של המגע עם הפרי או הירק אבל הכל כל כך אסתטי ונקי שזה ממש תענוג לעיניים.

מחפש דגים טריים בשוק המקומי

את הימים הבאים העברנו בפארקי השעשועים באזור. זה, אם תשאלו את טלי, הנקמה המתוקה שלה בי, על כל השנה בה היא נמצאת רוב הזמן עם הילדים לבד. ביקרנו ב"גארדה לנד", פארק שעשועים עם שלל אטרקציות לילדים, ביניהם רכבות הרים למשוגעים בלבד שברור לכולם שרק אני עולה עליהם עם הילדים ועומד בתורים הארוכים. מבחינתה של אשתי, היא פטורה באותו היום מכל פעילות כיוון שהיא פוחדת מרכבות הרים ובטענות שונות ומשונות שאני צריך זמן איכות עם הילדים.

תסבירו לי, מה איכותי בלהסתובב 360 מעלות סביב עצמך, כשהילד שלך צוהל בקולי קולות ואתה בטוח שתיכף תפרח נשמתך? טלי מביטה בי במבט הזה שאומר "אל תבקש ממני להחליף אותך כי זה לא יקרה". בתוכנית הטיול כתוב "יום רביעי-גארדה לנד- יום אבא!"

פה מותר לאכול רק באמצעות הידיים

בערב היינו במה שהילדים יתארו מאוחר יותר כהדבר הכי כייפי שהם עשו בכל הטיול - מופע בשילוב ארוחת ערב שנקרא "ארוחת אבירים", הצמוד ל-caneva world, שהוא פארק מים וסרטים. הקהל מחולק לארבע קבוצות, כשכל קבוצה מעודדת את אחד האבירים, המתחרים על ליבה של הנסיכה. באווירת ימי הביניים, חילקו לנו כתרים בכניסה, האבירים מנהלים את הקרבות חרבות על גבי סוסים ואוכלים רק באמצעות הידיים. הנאה צרופה לילדים.

לא יכולתי לבקר באיטליה מבלי לאכול גם אני במסעדה טובה, שאיננה כוללת רק פיצות. פקיד הקבלה ששמע שאני שף המליץ על מסעדה טובה על יד המלון הידוע באוכל מיוחד ואיכותי. הגענו למסעדת  aquariva של השף פאולו פאבילי (paolo favalli), מסעדה יקרה ואיכותית, המשתמשת בחומרי גלם של האזור ומביאה מנות מהמטבח המקומי בטכניקות בישול מתקדמות. המסעדה המעוצבת אמנם ידידותית לילדים, אבל עדיף שהם יהיו מהזן האירופאי הרגוע ולא כמו שלי, מלאים באנרגיה ישראלית מתפרצת.

השף מתמחה בדגים, פסטות ופירות ים עם נגיעה לבישול המקומי. המנות הוגשו בצלחות יפיפיות והיו מאד טעימות. לפתיח קיבלנו פוקאצ'ה שהייתה יותר במרקם של בריוש עם עגבניות מיובשות, טעימה להפליא. בני הגדול אורי, המורגל מגיל קטן לאכול אוכל "של גדולים", התענג על מנת פסטה מדהימה ברוטב פטריות עשיר בטעמו. הקטנים אכלו שניצל וצ'יפס, ועל זה שאפו לשף שמחל על כבודו והכין מנה שלא כתובה בתפריט. בכלל אני מעריך מסעדות שף, שיש להן מנות לילדים או תפריט לילדים.

הפסטה שטלי הזמינה במסעדת  aquariva
הפסטה שטלי הזמינה במסעדת aquariva צילום : מאראבו

אני בחרתי בפילה דג שיבוט עם שלל פטריות ורוטב לימונים, אחת המנות היותר יצירתיות וטעימות. הדג נאפה ביחד עם הפטריות, היין והלימון בשקית אפיה, וכך גם הוגש. הוא היה עסיסי והרוטב שנוצר מכל המרכיבים היה קרמי עם ניחוח לימוני, פשוט מנה מושלמת. טלי אכלה פסטה עם עגבניות שרי מיובשות, שמן זית ושרימפס, מנה איטלקית פיקנטית טיפוסית. היא לא הצליחה לסיים את המנה, אבל אל דאגה, אני והבן שלי אורי לא השארנו זכר למה שהיה בצלחת.

המנות האחרונות היו פחות יצירתיות או שיותר נכון לומר שמרניות - טלי הזמינה טארט טאטן תפוחים עם גלידת מסקרפונה, קוביות תפוחים וצימוקים. המנה הייתה טרייה וחמה, הגלידה מעניינת ומה שנתן את העוקץ היו התפוחים והצימוקים המקורמלים. אני הזמנתי טירמיסו שהוגש בכוס אפרופו, יותר מזה קשה לי להרחיב כי טעמתי יותר מעניינות, אפילו בארץ. הילדים שלי, לאחר שיחה ש"כאן מתנהגים יפה", ישבו ואכלו בשקט מעורר הערצה ונהנו מכל ביס ואני שמחתי להיווכח שגם עם ילדים אפשר לערוך סיור קולינארי ולהנות במסעדות שלא מגישות רק פיצה.

הדרכים באזור אגם גארדה מלאי כרמים, יקבים קטנים משפחתיים ויין משובח. וכל פעם שעברנו בין הכרמים לא יכולתי להתאפק ועצרתי לצילום מהיר. ביום האחרון לטיול הקדישה לי מדריכת הטיולים הפרטית חצי יום לביקור ביקבים באזור וטעימת יין. וזה כ"פיצוי" על הסבל שנגרם לי מרכבות ההרים האינסופיות.

ביקרנו ביקב מעניין בשם ca' dei frati באיזור lugana, הקיים כבר כ-70 שנה. מקורו בחבורת נזירים אשר התמקמה באזור ויצרה יין מענבי הטרוביאנו. היקב נמצא בתוך הכפר בבניין עתיק ומרשים ומסביב עשרות דונמים של כרמים. השילוב בין אדמה עשירה, אקלים נוח ומיקום טוב, מפיק יינות עם טעם מיוחד ועשיר. האזור ידוע בגידול ענבים מזן טרוביאנו ובכל יקב מייצרים יינות עם בלנדים שונים מענב זה כמו שרדונה וסוגים נוספים.

הייתי חייב לעצור ולהצטלם

האיטלקים הם אנשים נחמדים מאד ומסבירי פנים. בכל יקב ערכו לנו סיור עם הסברים מקיפים על הכנת היין. הילדים שוב הפתיעו אותי וגילו התעניינות בתהליך ייצור היין. גיליתי שאפשר לשלב בטיול עם ילדים גם סיורים שלכאורה חשבנו שיעניינו רק אותנו, המבוגרים. ביקב provenza נתנו לי לטעום יין ממש מהחבית רגע לפי העברתו לביקבוק. הפעם הילדים נשארו בחוץ לשחק בין הכרמים.

ואיך אפשר לעזוב את האזור בלי קפיצה קטנה לוונציה. את השעות האחרונות לביקורנו באיטליה לפני הטיסה, הקדשנו לביקור בעיר. נסענו לכיכר סאן מרקו בוופורטו, "אוטובוס מים". האכלנו את היונים, הסתובבנו בסמטאות, אכלנו פסטה וגלידה והתפעמנו מהיופי הבלתי נגמר של העיר המיוחדת הזאת שבהחלט דורשת לחזור אליה לביקור רומנטי כזוג. הצטלמנו למזכרת כל המשפחה ונסענו לשדה התעופה.

היה נהדר עם המשפחה אבל חייב לחזור לפה גם לביקור רומנטי

החופש נגמר מהר מדי, אבל בכל רגע במהלך החמישה ימים האלו נזכרתי כמה אני אוהב את הילדים שלי ואת המשפחה שלי, וכמה הם חסרים לי ביום יום כשאני שקוע בעבודה הסוערת שלי במסעדה. בדבר אחד תהיו בטוחים, את החופשה הבאה אני בוחר. משהו בסגנון בטן-גב ש"מדריכת הטיולים" לא יהיה מה לתכנן. כדי שסוף סוף גם היא אולי תלמד לנוח.

השבוע, נשאלתי על ידי אחת הקוראות בעמוד הפייסבוק, האם יש דרך לדעת האם הדגים ופירות הים שמוגשים לנו במסעדה, הם קפואים או טריים. השתמשו בחוש הראייה וחוש הריח. דג קפוא יתאפיין במרקם ספוגי ויהיה לו לעיתים קרום לבן. בפירות ים, ריח של ים מעיד על טריות ואילו מרקם צמיגי-גומי מעיד על שעברו הקפאה. לסיום, בהשראת האיטלקים, אני מביא לכם את המתכון שלי לפסטה מעולה.

שלכם,

מעט פלפל שחור גרוס

1 כפית סוכר חום

אופן הכנה:

• שמים את העגבניות השום במחבת חמה עם שמן זית, ומבשלים כ-20 דקות.
  • מתבלים במלח, פלפל וסוכר חום.
  • במחבת נפרדת צורבים עם שמן זית את רצועות העוף, כדקה בכל צד.
  •  מוסיפים את הרוטב העגבניות לעוף, מערבבים ומוסיפים בזיליקום.
  • שמים את הפפרדלה בצלחת עמוקה, ויוצקים מעליה את העוף והרוטב. מערבבים ומגישים.