צריכת קפה • טוב לי או רע לי

 
למשקה החם והממכר הזה שפותח את היום אינספור יתרונות וחסרונות
למשקה החם והממכר הזה שפותח את היום אינספור יתרונות וחסרונות צילום: Getty Images / אימאג'בנק
 
עודכן 07:45 03/11/2011

מדוע מרגישים עירניים לאחר צריכת קפה? ולמה מומלץ לא לשתות אותו בזמן הריון? המשקה האהוב והמוכר מכיל קפאין על כל חסרונותיו ויתרונותיו הבריאותיים. בואו ללמוד

 
 
 
 
 

מי מאיתנו אינו מתחיל את הבוקר עם קפה חם, כזה שמסייע לפתוח את היום? המשקה החמים והמעורר הזה הינו חלק בלתי נפרד מה - "בוקר טוב" של העולם המערבי. בכל העולם כמעט ניתן לראות, אנשים מתרוצצים בשגרת היום, ממשימה למשימה וממטלה אחת לאחרת, כשבין לבין הם נטענים באנרגיה משתיית משקה הקפה.

 

מקור הקפה באתיופיה כאשר במאה ה- 12 הגיעו פולי הקפה לאירופה, כבשו את היבשת וזמן קצר לאחר מכן גם את העולם כולו והקפה הפך למשקה הפופולארי ביותר. בראשית המאה ה - 19 התגלה החומר הפעיל בקפה הלא הוא הקפאין ובחלוף כ - 100 שנים נוספות גם נלמדה ותוארה במלואה, השפעתו הברורה של מרכיב הקופאין על מערכת העצבים.

 

בישראל ובעולם המערבי 9 מתוך 10 אנשים צורכים לפחות 200 מ"ג קפאין ליום, כמות המצויה בשני ספלי קפה. שתיית הקפה שלובה בדרך כלל בהווי חברתי כמו מפגשים בבתי קפה, ישיבות עבודה, פגישות עסקיות וכדומה כך שהקפה הפך למעשה לחלק בלתי נפרד מתרבות הצריכה, הבילוי ואורח החיים בעולם המערבי.

 

חומר הקפאין נמצא באופן טבעי ביותר מ-60 מיני צמחים ובמגוון מזונות ומשקאות כגון פולי הקפה, עלי תה, פולי קקאו, שוקולד ומשקאות כמו קוקה קולה והוא גורם לעוררות של מערכת העצבים רקמות הגוף ונוזליו, מערכת העצבים המרכזית, רקמות עובריות וחלב אם. הקפאין הינו למעשה חומר כימי פעיל אשר נספג במהירות בדם ולכן גם בעל השפעה מיידית על הגוף. לגוף נדרשות כ - 6 שעות לערך עד שתחול הפוגה בהשפעתו של הקפה וזאת הסיבה לעובדה שאנו מוסיפים ומרגישים בהשפעתיו הנלוות של שתיית משקה הקפה למשך זמן רב לאחר שתייתו. בהקשר זה נציין כי צריכה של כוס קפה נוספת בטווח 6 השעות, לא תגרום להגברה ניכרת בהשפעת הקפה על הגוף כיוון שכל מערכות הגוף כבר מושפעות מן הקפאין שנצרך קודם לכן.

 

 
קפאין מצוי לא רק במשקה הקפה אלה גם בקוקה קולה, קקאו, תה שוקולד ועוד
קפאין מצוי לא רק במשקה הקפה אלה גם בקוקה קולה, קקאו, תה שוקולד ועוד צילום : flickr by jimmyroq
 

נזקי הקפאין

 

פגיעה בספיגת מינרלים - הקפאין מונע ספיגה של מנירלים כמו סידן וברזל מהמזון אותו אנו צורכים ולכן לא מומלץ לשתות קפה במקביל ובסמוך לצריכת מזונות עתירים בברזל וסידן שכן אלה לא ייספגו היטב. עובדה זו נכונה גם בכל הנוגע לצריכה של משקה הקוקה קולה, משקאות תה, שוקו וכן הלאה. לנשים הסובלות מאוסטיאופורוזיס מומלץ להימנע משתיית קפה לחלוטין או לחילופין לא לצרוך יותר מכוס קפה אחת ואף אותה לשלב עם תפריט עשיר בסידן במהלך היום.

 

מעלה לחץ דם - יתר לחץ דם נחשב לאחד מהגורמים המסוכנים ביותר למחלות לב ומכונה גם בשם ה"רוצח השקט". משקה הקפה מומלץ בהקשר זה במצבים בהם קיימת תחושת חולשה או לאנשים אשר סובלים ממצב של לחץ דם נמוך. חשוב לזכור ששתייה מרובה של קפה במהלך היום, במיוחד עם מדובר באדם המנהל אורח חיים הכרוך בלחץ ובסטרס מתמשך, עלולה לגרום לעלייה כרונית של לחץ הדם. ככלל לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם מומלץ להפחית את כמות הקפה עד כמה שניתן ולא לצרוך יותר מ - 2 כוסות קפה ביום.

 
סובל מלחץ דם גבוה? המעט בצריכת קפה
סובל מלחץ דם גבוה? המעט בצריכת קפה צילום: Getty Images / אימאג'בנק

קפאין משתן - הקפאין משתן ועלול לגרום לאיבוד נוזלים משמעותי עובדה שיש לתת עליה את הדעת. חשוב להקפיד ולדאוג להחזיר לגוף את הנוזלים הנדרשים לו, במיוחד בימות הקיץ החמים ובשעת פעילות ספורטיבית וזאת על מנת למנוע התייבשות של הגוף. חומר הקפאין מגביר את כיווצי שלפוחית השתן ומעודד איבוד נוזלים מהגוף כשאחד הסימנים הרווחים והמוכרים ביותר לכך הוא הופעה של כאב ראש.

 

התמכרות - מדובר במצב של יצירת תלות הגוף בחומר הקפאין עם צורך לעלות את מינון וכמויות הקפאין הנצרכות על מנת להרגיש את השפעותיו המוכרות של החומר לרבות תחושת עוררות. תופעה זו מצויה ובא לידי ביטוי גם בקרב ילדים ונוער הצורכים משקאות כגון שוקו, קוקה קולה, משקאות אנרגיה המכילים קפאין וכדומה. תהליך הגמילה מן הקפאין מלווה בדרך כלל בתופעות גופניות שונות כגון חולשה, צמרמורות, כאבי ראש ועוד ממש בדומה לתופעות המופיעות בתהליך גמילה מחומרים ממכרים אחרים.

 

קפאין בהיריון - נערכו מספר לא מבוטל של מחקרים בנושא השפעת הקפאין בבמהלך ההריון. נמצא שצריכת קפאין גבוהה עלולה להיות קשורה ללידת תינוקות במשקל נמוך ויש הטוענים ששתיית הקפה גם עלולה להשפיע על מזגו של התינוק.

 

קפאין ודלקת פרקים - מחקר שנערך בפינלנד ופורסם בעיתון "בריטיש מדיקל ג'ורנל" מגלה שאנשים ששותים יותר מ - 4 ספלי קפה ביום מכפילים את הסיכון לחלות בדלקת פרקים, וצריכה של לפחות 11 ספלים ביום מגדילים את הסיכון פי 15.

 

רגישות לקפאין - יש אנשים שידועים כרגישים לקפאין, אין לכך הגדרה רפואית אולם התופעה מתבטאת בתסמינים כמו הפרעות שינה, חרדה, דיכאון ועצבנות, הפרעות במערכת העיכול ופעימות לב מהירות ולא סדירות.

 

 
הקפאין משתן ומעודד איבוד נוזלים מהגוף
הקפאין משתן ומעודד איבוד נוזלים מהגוף צילום : Getty Images / אימאג'בנק
 
 

יתרונות הקפאין

 

מעורר - הקפאין מעלה את רמת הערנות, מאפשר מיקוד וריכוז, מפחית עייפות ומעלה את רמת הדריכות והתגובה.

 

נוגדי חמצון - חומר הקפאין מגן מפני סוגים שונים של סרטן. במחקרים אחרונים נמצא כי הקפה מכיל הרבה נוגדי חמצון שנקראים כינין (Quinines), שהופכים לפעילים עוד יותר ברגע שקולים אותם. נוגדי החימצון בשילוב המגנזיום המצוי באופן טבעי בקפה, משפיעים ביחד על רמות הסוכר בדם, וזהו גם ההסבר לקשר בין קפה וסיכון מופחת לחלות בסוכרת מסוג 2. לנוגדי החימצון מייחסים גם השפעה מגנה מפני סוגים שונים של סרטן. סוגי הסרטן שאליהם מתייחסים החוקרים בהקשר לנוגדי החמצון ומניעת סרטן הם סרטן הכבד, הקיבה, סרטן השד ועוד. חוקרים יפנים שעקבו אחרי 60 אלף איש לאורך 9-7 שנים מצאו ששתיית כוס קפה אחת ביום מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד. מדובר בכוס קפה אחת ביום שבמקרה זה הביטוי "כל המרבה הרי זה משובח" אינו מתאים.

 

משפר זיכרון - במחקר נמצא כי שתיית קפה עוזרת לשיפור הזיכרון לטווח הקצר, מסייע להגברת הערנות ויכולת קליטת חומר לימודי. יחד עם זאת יש להקפיד על שתייה מרובה של מים בצמוד לשתיית הקפה, כי במקביל לחיזוק הערנות, חלה ירידה של 2% במים שבגוף, שעלולה להשפיע לרעה הן על הזיכרון לטווח הקצר והן על הריכוז.

 
יש לצרוך אותו במידה
יש לצרוך אותו במידה צילום: Getty Images / אימאג'בנק

משפר ביצועים בספורט - מאחר וקפאין מגביר את קצב פעימות הלב ואת קצב הנשימה הוא עשוי לסייע לאצנים הרצים למרחקים ארוכים בפרט ולשפר באופן משמעותי את התפקוד בתרגילים אירוביים בכלל. בניסוי שנערך באוסטרליה נמצא ששרירי האתלטים צרכו שומן כמקור אנרגיה, ולא פחמימות מהמאגר הגופני, מכאן הסיקו שקפאין מגביר את ניצול האנרגיה שמופקת משומן, דוחה את השימוש בפחמימות כמקור אנרגיה מועדף בתחילתה של פעילות וכן מגביר את כושר הסיבולת.

 

מאיץ פעולת מטבוליזם - הקפאין מסייע לדיאטות ותהליך הרזיה ומהווה לעיתים מרכיב בכמוסות לצורך הרזיה. חומר הקפאין מגביר את ניצול האנרגיה המופקת משומן וכתוצאה מכך חוסך גלוקוז וניצול מאגרי האנרגיה (גליקוגן) מהגוף.

 

משכך כאבים - היות וקפאין מכווץ כלי דם הוא מסייע להתקפת מיגרנה ועל כן גם מהווה מרכיב יעיל בתרופות שונות לשיכוך כאבי ראש.

 

זיכרו, קפה אינו יכול להחליף שנת לילה טובה, תזונה נכונה, ואורח חיים בריא ואל נשכח שבסך הכל מדובר בקפאין המכונה גם "הסם המעורר". אם נצרוך אותו בכמות סבירה של 2 כוסות ביום סביר להניח שנהנה מהתועלות והיתרונות שלו על גופנו אולם אם נגזים בצריכת הקפאין נשלם על כך מחיר גבוה תוך סיכון הבריאות. 

 

הכותבת, ריקי לנגברג Ph.D, היא נטורופתית המעבירה גם סדנאות לאפייה ללא גלוטן ובעלת מכון הנתיב לבריאות, המכון לרפואה טבעית.

 

* המידע נועד למטרות אינפורמטיביות בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי, אבחון מחלות או תחליף לטיפול רפואי.

 

רוצים לטעום עוד מהקפה? נסו את אלה:

בתי הקפה של פראג

בתי הקפה באמסטרדם

קפה לואיז

בתי קפה בברצלונה

בתי קפה בלונדון

קפה ממילא

פרסומות קפה מצחיקות

מילון לקריאה בקפה

 

 
עוד כתבות במדור קפה גלובלי
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.