היין הסודי

 
בלי רמזים: אריזת הבקבוקים ללא התווית
בלי רמזים: אריזת הבקבוקים ללא התווית צילום: היין הסודי
 
עודכן 10:47 11/12/2011

2 בקבוקי יין מסתוריים הושקו בימים האחרונים בכמה חנויות ברחבי הארץ. יפית לוי קיבלה לידיה את הבקבוקים, ללא התווית, ויצאה לחפש את השולח הסודי

 
 
 
 
 

שעת צהרים, אני מקבלת טלפון מחברת שליחויות "יש לי יין בשבילך, אפשר להגיע?" ניסיונותיי להוציא מידע נוסף מהשליח עלו בתוהו "אין לי מושג ממי זה, אני רק השליח". רגע אחרי שהלך מצאתי את עצמי עם קופסא עטופה בסרט, ללא כל סימן זיהוי.

 

עצרתי כל פעילות אחרת וניגשתי לפתוח את החבילה המסתורית, בחבילה היה בקבוק יין ללא תווית ועם מדבקת ברקוד דו-מימדי (QR) שעל ידי סריקה עם תוכנת קריאת ברקוד בטלפון הנייד - הובילה לאתר היין הסודי. למאותגרים טכנולוגית, צורפה גם גלויה שקראה לטעום את היין בטעימה עיוורת כך ש"רק הטעם ידבר" ועליה כתובת האתר גם כן.

 

טעימה עיוורת

המושג "טעימה עיוורת" בעולם היין לא אומר שצריך לכסות את העיניים כדי לחדד את שאר החושים (למרות שזו תיאוריה אפשרית) אלא מתייחס לטעימה ללא זיהוי כלל (כלומר בלי לדעת פרטים מזהים כמו שם היקב, זני הענבים, שנת הבציר וכו'), כך למשל מתבצעות הערכות יין על ידי מבקרי יין וכך נשפטים יינות בתחרויות, המטרה היא כמובן לתת נקודת פתיחה אחידה לכל היינות ללא התבססות על ידע קודם שיכול להטות את השיפוט.

 

אבל הרבה לפני שניגשתי לטעום ולהתרשם מהיין ללא דעות קדומות - הייתי צריכה לספק את יצר הסקרנות שלי.  נכנסתי לאתר עם חיוך מאוזן לאוזן, תחושת "שותפות לסוד" וכובע זמני של מינימום שרלוק הולמס וחיפשתי רמזים לזהות היין או השולח. האתר הוביל לדף פייסבוק בשם - איך לא - היין הסודי, אבל גם בו לא מצאתי פרטים על היין, היקב או השולח המסתורי.

 

אבל זה כמובן לא יעצור אותי בשיא החקירה - יצרתי מיד קשר דרך הפייסבוק עם המפרסם המסתורי. הסתבר שהוא נציג משרד יחסי הציבור שמטפל ביקב, שהעדיף לשמור את שם המשרד לעצמו אבל סיפר ברצון על ההשקה המיוחדת (והמסתורית, כבר אמרנו?).

 

"מנהל השיווק של היקב רצה לעשות השקה מיוחדת וחיפשנו רעיון, הוא רצה שאנשים יטעמו את היין בלי דעות קדומות של מחיר, זני ענבים, טרואר, חביות, בציר או שם היקב, אז החלטנו להשיק את היין תחילה ללא תווית - כדי שאנשים יוכלו לטעום ולשפוט את היין בלבד".

 

 
מצליחים לזהות?
מצליחים לזהות? צילום: היין הסודי

לטעום ללא דעות קדומות

מה גורם לכם להעריך יין מסוים? מה הופך יין אחד לטוב יותר מזה שלידו במדף? יש הרבה גורמים שמשפיעים על איכות היין - שנת הבציר שהייתה מוצלחת או לא, האדמה בה גדלו הענבים, מאפייני זני הענבים שמהם עשוי היין, סוג החביות שהיין יושן בהן ועוד גורמים רבים, אבל יש גורמים משמעותיים יותר שמשפיעים על החוויה האישית שלנו משתיית היין, השיפוט שלנו וההחלטה האם לקנות את היין או איזה יין לקנות, למשל, תדמית היקב בעינינו - יינות מיקבים בעלי תדמית טובה יתויגו מיד כאיכותיים. עוד גורם משמעותי הוא העיצוב - נראות היין, צורת הבקבוק, עיצוב התווית והאריזה - יגרמו לנו לתייג אותו לפי מה שעיצוב משדר.

 

מחיר הבקבוק גם הוא משחק תפקיד - מחיר גבוה יגרום לנו להעריך את היין כאיכותי יותר. יש עוד גורמים רבים, כאשר הטעם והריח - הם כמעט האחרונים בתור (בקרב הקהל הרחב). כאן, רצו ביקב לגרום לכם לטעום את היין ללא הגורמים המשפיעים האלו ולשפוט אותו לפי טעמו וריחו בלבד.

 

טריק התווית

כאמור, הפרטים שמופיעים על התווית כמו שם היקב, זני הענבים, אזור גידול הענבים, שנת הבציר, זמן היישון וגם מדבקת הפרס שזכה בה היין בתחרות יינות כלשהיא - משפיעים מאוד על השיפוט של היין, אבל אל תרגישו רע - גם מבקרי יין נחשבים בעולם נפלו ב"טריק התווית".

 

ישנו סיפור ידוע על אחד הייננים הנחשבים בארץ שאירח מבקרי יין חשובים מצרפת ומזג להם שני יינות לטעימה משני בקבוקים שונים - על בקבוק אחד התנוססה תווית של היקב שלו ועל השני - תווית של יקב צרפתי נחשב. הטועמים המכובדים שיבחו והיללו את היין שנמזג מהבקבוק עם התווית של היקב הצרפתי ולא חסכו בביקורת על היין שנמזג מהבקבוק עם התווית של היקב הישראלי, מה שאותו יינן לא גילה להם - זה שהוא החליף בין היינות - את היין הצרפתי שם בבקבוק עם התווית של היקב הישראלי וההיפך.

 
הברקוד על גבי היין
הברקוד על גבי היין צילום: היין הסודי

טריק האנטי-גשטאלט

אז רצה היקב שתטעמו את היין ללא דעה קודמת, מהלך חכם בעיני, בעיקר אם הם מאמינים ביין ויודעים שבטעימה עיוורת הוא לא יאכזב. אז יכלו להעמיד כמקובל בכל חנות לממכר משקאות עמדה עם היינות ללא תווית לטעימה, אך סביר להניח שאולי היו מעוררים מעט עניין אך לא היו מצליחים לתפוס לגמרי את תשומת לבכם, אז איך בכל זאת מקבלים תשומת לב מלאה ומצליחים להתבלט בין כל אלפי סוגי היינות הקיימים בשוק? בעזרת המוח. 

 

פירוש המילה "גשטאלט" היא בגרמנית "תבנית". הנחת היסוד של האסכולה הפסיכולוגית הזו אומרת שהמוח לא חובב בלגאן וחוסר סדר וכל דבר צריך להיכנס לתבנית כלשהיא, צורה או דפוס. כך שכאשר קיימת חוסר בהירות או סימן שאלה,  המוח יחפש להכניס סדר בדברים ויחפש את התשובה המהירה ביותר כדי להשביע את רעבונו.

 

כך קורה כאשר אנחנו נתקלים למשל במילה כזו "אנציפלוקידה" המוח ישר מתקן את זה ומתייג את זה כ"אנציקלופדיה" - גם אם בלבלנו לגמרי את האותיות, כי למילה הקודמת כמו שהיא כתובה אין פירוש במילון שלו - כך שהוא הולך למילה הקרובה ביותר שיש לה פירוש.

 

שימוש ב"טריק" החוסר בהירות - הוא דבר ידוע בשיווק. כך גם עשו הכוכבים העולים - משרד יחסי הציבור (הסודי) של היקב (הסודי) בקמפיין גאוני לטעמי שמטרתו להשאיר אתכם עם סימני שאלה והרבה חוסר בהירות ושלחו אתכם לחפש את היין הסודי על ידי הפצת הבשורה במדיות השונות שתגרה את יצר הסקרנות שלכם, ותגרום לכם ללכת ולהתדפק על דלתות חנויות היין במטרה לשים ידכם על בקבוק שכזה ולשפוט לבד.

 

ממעקב על הקבוצה בפייסבוק מיום הקמתה - תוך מספר ימים בודדים קיבלה הקבוצה מעל 1000 לייקים וההצטרפות גדלה בקצב מהיר. מלאת רגשי כבוד על המהלך הגאוני - ניגשתי לטעום את היין המסתורי.

 

 
אתר היין הסודי לא מספק רמזים אבל יפנה אתכם לקבוצה בפייסבוק
אתר היין הסודי לא מספק רמזים אבל יפנה אתכם לקבוצה בפייסבוק צילום : היין הסודי
 
 

השורה התחתונה - שווה מאמץ?

יש משהו בטעימה עיוורת שגורם לך לתת יותר תשומת לב ליין, כך יצא שהקדשתי לטעימה הזו  בערך עשרים דקות (!) ולהלן הממצאים:

 

היין (עם המדבקה הירוקה, כיוון שיש שניים כאלה שהושקו, השני עם מדבקה כחולה) עמוס ריחות של סיגליות (אם עוד לא הרחתם ריח סיגליות - רוצו לקנות סיגליות, זה ריח נהדר), שזיפים שחורים בשלים, פירות יער סגולים ופלפל שחור. אם מתרכזים קצת יותר אפשר להרגיש גם מרווה, מרציפן, אקליפטוס, ציפורן, מוסקט, קינמון וקצת קפה.

 

היין צלול בצבע אדום-סגול, יש לו גוף בינוני, מעט טאנינים (לא מיועד ליישון ארוך), מעט עוקצנות של הפלפל השחור, חמיצות נעימה וסיומת מתוקה. מדובר ביין קליל ונעים מאוד לשתיה, לראיה - הבקבוק נגמר תוך שעתיים.

 

אני מעריכה שהוא בלנד של שניים או שלושה זנים והוא מאוד התאים לי לשתיה לצד בשרים קרים מתובלים בהרבה פלפל שחור. אז היה שווה, גם הטעם וגם תרגיל הצופן דה-וינצ'י.

 

ניתן להשיג בבית היין בקיבוץ מעברות, מפגש היקב בקיבוץ עמיעד, חנות "ליקר & סיגר" באשדוד ובעוד מספר חנויות שמופיעות בדף הפייסבוק שלהם, במחיר של כ-60 ש"ח לבקבוק.

 

יודעים על איזה יקב מדובר? טעמתם את היין? הכנסו לקבוצת הפייסבוק וספרו לנו 

 

יפית לוי היא בעלת חברת בירמאסטר - אירועים שמחים.

 

אל תפספסו:

ליידי גאגא מכינה שניצל

עיצובים באורז

המבורגר שגדל בצלחת מעבדה

סניף חדש לקונדיטוריית פיס אוף קייק

הקרפצ'ו הגדול בעולם

חיים כהן פותח מסעדה

אוהבים מתוק? אתם כנראה אנשים ידידותיים

 

 
עוד כתבות במדור חדשות האוכל
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.