נכון או לא נכון • מיתוסים על קפה

 
אחד מהמשקאות הפופולריים בעולם
אחד מהמשקאות הפופולריים בעולם צילום: flickr cc 2.0 byballistik coffee boy
 
עודכן 07:37 26/01/2012
ד"ר שרון מאור

למשקה הפופולרי והמעורר נדבקו לא מעט מיתוסים במהלך השנים. חשבתם שקפה משמין, לא בריא או מכיל תוספים כימיים? תחשבו שוב. ד"ר שרון מאור עם כל ההסברים

 
 
 
 
 

קפה הוא אחד משלושת המשקאות הפופולאריים ביותר בעולם לצד מים ותה. האגדה מספרת שאת הקפה גילה רועה עיזים אתיופי שראה עיזים מתנהגות באופן חיוני במיוחד וכשטעם את הפולים שאכלו העיזים חווה גם הוא אותה חיוניות. היו אלה פולי קפה. עדויות על שתיית קפה בצורה שאנו מכירים היום קיימות כבר מהמאה ה-15, אם כי הפופולאריות שלו בעולם המערבי החלה מאוחר יותר. בשנים האחרונות הוא מעורר עניין רב ונאמר עליו רבות (שהוא מרגיע, שהוא מעורר, שהוא בריא, שהוא מזיק). הגיע הזמן לעשות סדר בנושא, להתעדכן במחקרים חדשים ולנפץ כמה מהמיתוסים הנפוצים.

 

1. קפה מכיל רכיבים לא טבעיים? לא נכון

קפה מכיל אך ורק פולי קפה. את הקפה מפיקים משני זנים של פולי קפה, ערביקה (Coffea Arabica) ורובוסטה (Coffea Canephora). שתילי הקפה הצעירים גדלים בחממות ובהגיעם לגיל שנה הם מועברים למטע עד שהם מתחילים לתת פירות אדומים. פולי הקפה הם למעשה הזרעים של הצמח, ונמצאים בתוך הפרי.

 

לאחר הסרת השכבות החיצוניות נותרים הפולים הירוקים. השלב הבא הוא הקלייה שבו מחממים את פולי הקפה לטמפרטורה גבוהה, של מעל 140 מעלות צלסיוס. הפולים הירוקים הולכים ומשחימים ומתפתחים בהם טעמים וריחות הנותנים לקפה את הטעם והארומה המוכרים הייחודיים לו. בשלב הבא טוחנים את הפולים.

 

2. קפה נמס נוצר בתהליך כימי. לא נכון

בשנות ה-30, כשיבולי הקפה בברזיל היו מרובים, ביקשה ממשלת ברזיל מחברת נסטלה לפתח בעבורה קפה נמס, שיהיה קל ונח להכנה. אחרי 8 שנים של פיתוח, המציא מקס מוגנטלר את הקפה הנמס הראשון, שקיבל את השם NESCAFE - שילוב של נסטלה וקפה. שתי השיטות מתחילות בהכנת קפה רגיל על-ידי מיצוי קפה קלוי וטחון במים חמים.

 

לאחר מכן מסננים את משקה הקפה דרך פילטר לקבלת נוזל קפה ומרכזים אותו בוואקום. כתוצאה מכך מתקבל תרכיז קפה, מרוכז וצמיגי. בשיטת הייבוש בהקפאה, מקפיאים את תרכיז הקפה, טוחנים אותו לגודל הגרגרים הרצוי, ומקבלים גבישי משקה קפה, המכילים קפה ומים קפואים. את גבישי הקרח שנוצרו מסלקים על ידי אידוי. התוצר הסופי הוא קפה גבישי,  המוגדר כקפה נמס מיובש בהקפאה.

 

בשיטת הייבוש בריסוס, שואבים את תרכיז הקפה המרוכז לתוך מכשיר שהופך אותו לטיפות זעירות. הטיפות נחשפות לאוויר חם ומתייבשות במהירות, לקבלת קפה נמס אבקתי. בשלב נוסף ניתן לחבר קפה אבקתי לחלקיקים גדולים יותר על ידי הלחה וייבוש חוזר - לקבלת קפה נמס מגורען.

 

 
קפה איכותי מכיל רכיבים טבעיים
קפה איכותי מכיל רכיבים טבעיים צילום : Getty Images / אימאג'בנק
 

3. קפה ללא קפאין נוצר על ידי תוספת רכיבים כימיים. לא נכון

ב-1905 פותח על-ידי הגרמני לודוויג רוזליוס(Roselius)  הקפה נטול-הקפאין. רוזליוס השתמש בממסים למיצוי הקפאין מהפולים הירוקים.  ב-1970 פיתח הכימאי הגרמני קורט צוסל (Zosel) שיטה נוספת לסילוק הקפאין מהפולים, בעזרת פחמן דו-חמצני בלחץ גבוה (סופר-קריטי). בשיטה זו הפולים הירוקים מושרים במים ומוכנסים למיכל פחמן דו-חמצני נוזלי הממצה את הקפאין בלבד מהפולים, ולאחר מכן מנודף בשלמותו. אבל בשנות ה-30 של המאה ה-20 פותח תהליך המים השוויצרי, שבו משתמשים במים למיצוי הקפאין מהפולים. בתהליך זה משתמשות חלק מהחברות הגדולות, לייצור הקפה נטול הקפאין.

 

4. קפה הינו משקה ללא ערך תזונתי. לא נכון

קפה הוא תערובת המורכבת מכ-אלף רכיבים שונים כולל ויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) וסיבים תזונתיים. מינרלים עיקריים שמצויים בקפה הם אשלגן ומגנזיום. הויטמינים בקפה הם ויטמין B3 וויטמין E. מסתבר שלתכולת חומרים אלה יש השפעות מטיבות על הבריאות ומניעת מחלות שונות. הסיבים התזונתיים קיימים בכמויות גבוהות במיוחד בקפה שאינו פילטר.

 

5. קפה מפריע לירידה במשקל מכיוון שהוא עתיר קלוריות. לא נכון

קפה אינו משמין. מה שמשמין הם העוגות והעוגיות שליד. לעיתים קרובות אנשים מצרפים "משהו מתוק" ליד הקפה ולכן כל כוס קפה מלווה בקלוריות עודפות. גם קפה על בסיס חלב מוסיף קלוריות וכך כוס קפה שכשלעצמה מכילה קלוריות זניחות הופכת ל"מוקש" לדיאטה. כוס קפה עם עד שליש כוס חלב דל שומן הינו משקה דל קלוריות שתורם למאזן הנוזלים בגוף - גורם חשוב כשעושים דיאטה. ישנם מחקרים שמראים ששתית 3-4 כוסות קפה מעלה קצב חילוף חומרים, ויכולה לסייע בהפחתת שומן ומשקל, כך שיתכן ששתית 3-4 כוסות קפה ללא תוספת סוכר ועוגה יכולים אף להועיל בדיאטה לירידה במשקל.

 

 
פולי קפה בעלי ערך תזונתי גבוה
פולי קפה בעלי ערך תזונתי גבוה צילום : Getty Images / אימאג'בנק
 

6. קפה משתן ולכן לא נספר במאזן הנוזלים היומי. לא נכון

קפאין אכן ידוע כגורם משתן, אבל מסתבר ששתייה של עד 3 כוסות קפה ליום אינה מעלה בצורה משמעותית את כמות השתן, יחסית לשתייה של מים, ולכן שתיית הקפה אינה משפיעה לרעה על מאזן הנוזלים. גם קפה ללא קפאין תורם למאזן הנוזלים, מעצם היותו נטול קפאין.

 

7. קפה אינו משקה בריא. לא נכון

אמנם בשנים עברו קפה קושר לסיכונים בריאותיים, אך זה היה כנראה בעקבות החיבור של קפה להתנהגויות לא בריאות, כמו עישון וחוסר פעילות גופנית. בהמשך החלו לצוץ מחקרים ששללו את הטענה שקפה מעלה סיכון למחלות, ובשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מציגים אפקט מגן של קפה מפני מחלות שונות כולל: סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), מחלות לב, סוגי סרטן מסוימים, מחלות כבד שונות ועוד, וזאת בזכות ערכיו התזונתיים שצוינו לעיל.

 

8. קפה לפני אימון עוזר לשריפת שומנים. לא נכון

אמנם יש מחקרים שמראים ששתייה של 3-4 כוסות קפה ביום מעלה את קצב חילוף החומרים במידה מסוימת, אבל אין מחקרים שמראים ששתייה של כוס קפה לפני האימון מעלה הוצאה אנרגטית או שריפה של מאגרי שומן בזמן האימון ולכן אין אמת בהמלצה זו.

 

9. קפה מונע ספיגה של סידן. לא נכון

מחקרים מראים ששתייה של עד 3 כוסות קפה עם קפאין ליום (עד 300 מ"ג קפאין) יחד עם צריכה נאותה של סידן וויטמין D  אינה מעלה סיכון לאוסטיאופורוזיס ולשברים. עבור נשים ששותות יותר מ 3 כוסות קפה ללא קפאין יכול להוות פיתרון שהרי הקפאין (בכמויות של מעל 300 מ"ג או 3 כוסות קפה בממוצע) הוא זה שמפריע לספיגת הסידן.

 

המידע באדיבות  ד"ר שרון מאור, דיאטנית קלינית וספורט

 

* המידע נועד למטרות אינפורמטיביות בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי, אבחון מחלות או תחליף לטיפול רפואי.

 

 

רוצים לטעום עוד מהקפה? נסו את אלה:

קפה שחור מושלם בבית

כוס הקפה המושלמת

מדריך לבחירת מכונת אספרסו

מדריך מצולם לבחירת מכונת קפה

הכל על מכשיר הפרקולטור

קטיף הקפה

הכנת קפה בפלנג'ר 

תרבות הקפה בישראל

 
עוד כתבות במדור עולם הקפה
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.