כל מה שרציתם לדעת על תמרים

 
פרי עתיק, טעים ומזין
פרי עתיק, טעים ומזין צילום: יח"צ
 
עודכן 15:36 02/02/2012

בנוסף להיותו אחד משבעת המינים, מחקרים חדשים מגלים שהתמר הצנוע הוא גם אחד מהפירות הבריאים והמזינים ביותר. חג האילנות הקרב הוא בדיוק הזמן לגלות עליו עוד. וגם: מתכון לתמרים בציפוי מרציפן ושוקולד

 
 
 
 
 

 

פרי עץ התמר העתיק הוא אחד משבעת המינים שהתברכה בהן הארץ ונחשב לאחד המזונות העתיקים ביותר בעולם. על אף שיש עדויות לכך שהעץ גדל כאן עוד לפני 5,000 שנה, רוב עצי התמר הושמדו במהלך המאות בעקבות מלחמות. זני התמרים הגדלים היום בארץ למטרות חקלאיות נטעו כאן רק בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת, ומקורם ממצרים, מעיראק, מרוקו וטוניס.

 

בישראל נטועים היום כ-40,000 דונם מטעי תמר, בבקעת כנרות ובעמק הירדן, בעמק בית-שאן, בבקעת הירדן ובערבה. כל התמרים הנמכרים בשווקים מקורם מהגידולים המקומיים. היבול מגיע לכדי 25,000 טונות בשנה והשוק מגלגל כ-340 מיליון שקל. ישראל מייצאת תמרים לארצות אירופה, לצפון אמריקה ולמזרח הרחוק.

 

מתנה מתוקה מהמדבר

עץ התמר זקוק למים רבים ולתנאי אקלים חם ויבש במיוחד, ולכן הוא נחשב לעץ של נאות המדבר. התמר פורח באביב ומבשיל בקיץ. הבשלת הפרי נעשית בשלושה שלבים: בוסר- כשהפרי מגיע למלוא גודלו, צבעו אדום או זהוב (תלוי בזן) אך הוא עדיין אינו ראוי לאכילה (להוציא זן הברהי 'התמר הצהוב' הנצרך כבוסר בוגר) בוחל- כאשר הפרי טרי, נושא את צבעו הסופי, והוא רך וראוי למאכל; וצמל- פרי בוחל שהתייבש, איבד לחות וכמות הסוכר בו מגיעה לכ-75%. קטיף התמר נקרא גדיד והוא מתחיל באוגוסט ומסתיים באוקטובר-נובמבר.

 

זני התמרים נחלקים לשלוש קבוצות. בין זני התמרים הלחים הנפוצים בארץ נמנים החיאני, שמקורו במצרים, וברהי (תמר צהוב) שמקורו בעיראק. הברהי נמכר בעיקר בוסר (פרי צהוב, על סנסניו), ומשמש גם לקישוט. יש שיאכלו אותו טרי ויש שיעדיפו אותו לאחר יום במקפיא.  תמרים לחים נשמרים חודשים רבים בהקפאה או כשבועיים בקירור. הזנים היבשים שמגדלים בארץ הם מג'הול הגדול והעסיסי, ודקל נור הקטן ממנו בטעמו המיוחד, וכן החדראוי בעל הארומה המיוחדת, החלאוי במרקם הטופי, הדרי שטעמו דומה לטעם השוקולד, האמרי עם מתיקות עדינה, והזהידי. הזנים היבשים משתמרים במשך חודשים ללא קירור, רצוי במכלים סגורים.

 

פרי בריא

כפרי עתיק יומין, התמר שימש מקור לאגדות ולאמונות. במסורת המוסלמית נוהגים לסיים כל יום צום ברמדאן באכילת תמרים. הרפואה העממית מייחסת לו סגולות להגברת הפוריות, לריפוי ומניעת מחלות במערכת העיכול והלב ולמניעת סרטן.

 

גם המדע המודרני סומך את ידיו על סגולותיו של התמר. פרסומיו של החוקר פרופ' מיקי אבירם מהטכניון בחיפה, מצביעים על כך שאכילת תמרים מזן החלאווי תרמה להפחתה משמעותית ברמות השומנים (טריגליצרידים) בדם בקרב הנבדקים, ולהפחתה בתהליכי החמצון בגוף. בכך יכולים התמרים לסייע בהגנה מפני טרשת העורקים ומחלות הלב.

 

במחקרים נוספים שערך פרופ' אבירם נמצא במודלים מעבדתיים כי גם זנים אחרים של תמרים, כמו הדרי, והאמרי, עשירים בנוגדי חמצון, והם אף בעלי יכולת לעכב את חמצון ה-LDL ("הכולסטרול הרע"), ולזרז את סילוק כולסטרול מתאים בדופן העורקים, ובכך לתרום להאטת התהליך הטרשתי. 
תכולת הנתרן האפסית בתמרים ותכולת האשלגן הגבוהה ביותר (היחס נתרן-אשלגן בתמרים עומד על 539:1), ולכן אכילתם יכולה לסייע לאיזון הרכב המינרלים בתזונה, ובכך להפחית את הסיכון לתחלואה ולתמותה.

  

אנרגיה לספורטאים

בתזונה המודרנית מוערך התמר בעיקר כמקור לאנרגיה זמינה, שמקורה בסוכרים טבעיים. הפרוקטוז, המהווה כמחצית מהרכב הסוכרים הטבעיים, יחד עם ריבוי הסיבים התזונתיים בתמר, גורמים לכך שהתמר הוא בעל אינדקס גליקמי נמוך, הווה אומר, הסוכרים והפחמימות נספגים בצורה איטית ומתונה בדם, דבר המביא לתחושת שובע ולאיזון בצריכת המזון. לכן התמר הוא התשובה האידיאלית והטבעית לתשוקה שלנו למתוק וכחטיף אנרגיה טבעי לעוסקים בספורט. תזונאי ספורט ממליצים לכן לאכול 2 תמרים לפני, במהלך ואחרי פעילות גופנית מאומצת.

 
התמר דל בשומן, נטול חומרים משמרים ועשיר בסיבים תזונתיים. הוא דל מאד בנתרן ומקור טוב לאשלגן, המסייע לאיזון לחץ דם ולתפקוד מערכת העצבים ומערכת השרירים, לברזל ולתיאמין (ויטמין 1B), ומכיל גם זרחן, סידן ומגנזיום. התמר התגלה במחקרים גם כמכיל רמה גבוהה של נוגדי חמצון ולכן מסייע במניעת מחלות ובעידוד מערכת החיסון.

 

תמרים משמשים למאכל בעיקר כמות שהם אך השימוש בתמרים בבישול נפוץ גם הוא, בעיקר במטבח המזרח תיכוני והצפון אפריקני. אפשר להכין ממנו קינוחים רבים אך הוא מתאים גם למאכלי אורז, עוף ובשר, בעיקר בשר כבש.

 

 
תמר בציפוי מרציפן - קינוח פשוט וטעים
תמר בציפוי מרציפן - קינוח פשוט וטעים צילום : יח"צ
 

מתכון לתמרים ממולאים עטופים במרציפן

 

מצרכים ל-3-4 מנות:

12 תמרים גדולים

50 גרם שקדים גרוסים גס

מעט קינמון

כף סילאן

250 גרם מרציפן

50 גרם שוקולד מריר

כפית שמן צמחי

 

אופן הכנה:

  • מגלענים את התמרים. מערבבים את השקדים הגרוסים עם הסילאן והקינמון וממלאים את התמרים בתערובת.
  • מחלקים את המרציפן ל-12 כדורים. משטחים כל כדור בין הידיים ומניחים במרכז תמר ממולא. עוטפים כל תמר במרציפן ומהדקים היטב מכל הצדדים.
  • ממסים את השוקולד עם השמן בקערה קטנה שמונחת בקערה אחרת עם מים רותחים או בפולסים במיקרוגל, עד שמתקבלת תערובת חלקה ומבריקה.
  • טובלים כל תמר עד חציו בשוקולד המומס ומניחים להתייבש על מגש מרופד בנייר פרגמנט.
  • נותנים לשוקולד להתקרר ולהתקשות לפני שאוכלים.

 

המידע והמתכון באדיבות שולחן התמר במועצת הצמחים

 

מחפשים עוד מתכונים מתוקים? נסו את אלה:

עוגת פרג ואגוזים

עוגת טופי אנגלית

למכורים: שלושה מתכוני נוטלה

עוגת דלעת ותפוחים

עוגת גבינה אפויה בצ'יק

מאפינס גבינה לבנה וקינמון

צ'ורוס - סופגניות ספרדיות

 

 
עוד כתבות במדור סודות המטבח
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.