לא רק בט"ו בשבט • סודות הפירות היבשים

 
פירות יבשים
פירות יבשים צילום: אימבג`בנק / Getty Images
 
עודכן 07:24 07/02/2012
אוכל נענע 10

ט"ו בשבט ממש בפתח וזה בדיוק הזמן ללמוד עוד על הפירות היבשים: יתרונות בריאותיים, אילו פירות הכי כדאי לבחור ולמה הם הרבה יותר טובים לנו מכל חטיף ממותק אחר

 
 
 
 
 

ט"ו בשבט בפתח, והפירות היבשים והאגוזים השונים המקשטים כל פינה מזכירים לנו בכל שנה מחדש את השפע הנפלא והססגוני הזה שבמדינתנו הקטנה. במקורות, ט"ו בשבט מציין את תחילתה וסיומה של שנה חקלאית, ומנהגיו נועדו לתת ביטוי לקשר שבין העם היהודי לאדמת ארץ ישראל, כגון אכילת פירות הארץ. על מנת שיהודי התפוצות יוכלו לקיים את מצוות אכילת פרי הארץ בחג, הפירות יובשו, וכך נשמרו לאורך זמן רב ושרדו את הדרך לגולה. מכאן המנהג השתרש, בארץ ובגולה, לאכילת פירות יבשים בחג.

 

ניתן לומר שבהשוואה לכל חגי ישראל האחרים, זהו אכן חג בריא. את מקומן של ארוחות חג דשנות ושמנות תופסת צלחת ססגונית של פירות יבשים ואגוזים. הפירות היבשים הנפוצים הם תמרים, תאנים, שזיפים, משמשים, חמוציות, אננס, פפאיה, בננה, תפוחים ועוד. הם עשירים בסיבים תזונתיים, ובמינרלים כגון אשלגן, סידן וברזל.

 

קבוצת האגוזים כוללת שקדים, אגוזי מלך, אגוזי לוז, אגוזי פקאן, אגוזי ברזיל, קשיו, מקדמיה ועוד. קבוצה זו עשירה באנרגיה, חלבון, שומנים חד ורב-בלתי רוויים, מינרלים כמו ברזל, אבץ, אשלגן וסידן וויטמינים כגון ויטמין E (אנטיאוקסידנט חזק), ויטמיני B , ו- A. אגוזים הם גם מקור עשיר לסיבים תזונתיים.

 

פירות ואגוזים מומלצים כחלק אינטגראלי מהתפריט הבריא (ולא רק בט"ו בשבט), כתחליף לדברי מתיקה אחרים וכספקי אנרגיה טבעיים. להלן רשימה חלקית של יתרונותיהם הבריאותיים של הפירות והאגוזים:

 

מערכת העיכול: טיפול בעצירות - בשל תכולת סיבים גבוהה, בעיקר תאנים ושזיפים, וכן אגוזים ושקדים. כתוצאה מכך עוזרים במניעת טחורים ומחלות מעי דלקתיות, כמו גם מפחיתים סיכון לסרטן המעי הגס. לטיפול בשלשולים ובתסמונת המעי הרגיז (IBS) נשתמש בחרובים, בשל תכולת הטנינים הגבוהה בהם. שקדים מצוינים להפחתת החומציות בקיבה - למניעת צרבות וכיבים.

 

מערכת כלי הדם והלב: תכולה גבוהה של אשלגן ותכולה נמוכה של נתרן ברוב הפירות היבשים (בעיקר תמרים, משמשים), תורמת לשמירה על ערכים תקינים של לחץ דם. הם עשירים בסיבים תזונתיים התורמים להפחתת כולסטרול, וכן בנוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) המספקים הגנה מפני מחלות לב וכלי דם.

 

אגוזים ושקדים עשירים בויטמין E שהוא נוגד חימצון החשוב לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם ולהפחתת רמות LDL (הידוע בכינויו "הכולסטרול הרע"). בנוסף, מרבית האגוזים עשירים בחומצות שומן חד ורב בלתי רוויות, החיוניות לגופינו ומסייעות להפחתת שומנים בדם. לדוגמה, באגוזי מלך יש אומגה 3 (אותה חומצת שומן שאנו צורכים מדגים) החשובה ביותר לתפקוד הלב וכלי הדם.

 

 
שקדים עשירים בויטמין E ומסייעים לעיכול תקין
שקדים עשירים בויטמין E ומסייעים לעיכול תקין צילום : Shelby PDX, flickr
 

מערכת השלד - הפירות היבשים עשירים בסידן (בפרט שקדים, תאנים, חרובים) שנספג היטב בגוף, ועל כן טובים לחיזוק העצמות והשיניים ולמניעת אוסטאופורוזיס.

 

מערכת החיסון - משמשים ותאנים מיובשים עשירים בברזל ובאבץ, מינרלים החיוניים לחיזוק המערכת החיסונית. מינרלים אלו גם תורמים לבריאות העור, השיער והציפורניים, וכמובן ברזל לטיפול באנמיה.

 

מערכת השתן - החמוציות ידועות בתכונותיהן האנטי-דלקתיות (עשירות בנוגדי חמצון), ומקובל להשתמש בהן לטיפול ולמניעה של דלקות בדרכי השתן.

 

מניעת סרטן ותהליכי הזדקנות - בזכות תכולה גבוהה של נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. אגוזי ברזיל מכילים סלניום, שהוא מינרל חיוני להפחתת סיכון לסוגים שונים של סרטן- לרבות סרטן הערמונית, ומקורותיו בתזונה המערבית דלים.

לצד יתרונותיהם הרבים, יש גם לא מעט חסרונות לפירות היבשים הנובעים בעיקר מתהליך הייבוש.

 

תהליך ייבוש הפירות נעשה בעבר ע"י ייבוש בשמש לזמן רב, זהו הייבוש הטבעי. באופן זה ערכיו התזונתיים של הפרי נשמרו באופן אופטימאלי.  בתהליך הייבוש כמות הנוזלים בפרי פוחתת משמעותית והפרי מצטמק לכדי חמישית מגודלו. כתוצאה מכך, כאמור, ריכוז הסיבים, המינרלים ורוב הויטמינים עולה באופן יחסי בפרי המיובש. לדוגמה, 100 גרם משמש מיובש מכיל פי 3 סידן , פי 10  ברזל, פי 5 אשלגן ופי 3 ויטמין A, מ- 100 גרם משמש טרי.

 

עם זאת, אותו תהליך גורם לכך שהפרי היבש הוא גם עתיר סוכר וקלוריות. ב- 100 גרם משמש טרי יש כ- 50 קלוריות, לעומת 240 קלוריות  ב-100 גרם משמש מיובש. בנוסף, כשמדובר בפירות לא אורגניים, גם ריכוז חומרי ההדברה גבוה משמעותית.

 

פירות המתייבשים על העץ כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלהם, דוגמת תמרים, עדיפים על פני פירות מיובשים, העוברים בדרך-כלל תהליכי ייבוש מתועשים לאחר הקטיף. מרבית היצרנים נאלצים "לטפל" בפירות המיובשים, בחומרים משמרים דוגמת Sudium meta bi-sulphite, כדי לשפר את צבעם ולהאריך את חיי המדף שלהם. חלק קטן מהאנשים עלול להיות רגיש לחומר זה.

 

 
תאנים מיובשות - עדיף אורגניות בייבוש טבעי
תאנים מיובשות - עדיף אורגניות בייבוש טבעי צילום : Fr Antunes, flickr
 

אם לא די בכך, בחלק מהפירות, הייבוש כולל תהליכים נוספים כגון: טיגון (בננות מיובשות) ציפוי בשכבה עבה של סוכר לבן (האננס והפפאיה), מי סוכר לשיפור הברק ולהגדלת המשקל (משמשים, תמרים). כל אלו מוסיפים ערך קלורי רב, תוך הפחתת הערך התזונתי של הפרי.

 

צריכה מוגברת של סוכרים מוספים עלולה לגרום לעלייה ברמות הטריגליצרידים בדם, להגברת הסיכון לטרשת עורקים, לפגיעה בתגובת הגלוקוז-אינסולין, להגברת הסיכון לסוכרת, לצריכה עודפת של אנרגיה, להשמנת יתר ועוד.

 

אין כיום נתונים מוסמכים רבים בנושא כמות הסוכרים המוספים בפירות המיובשים, אך משרד החקלאות האמריקני, שבדק את תכולת הסוכרים המוספים בחמוציות, מצא שהיא עומדת על 65 גר' ל-100 גר'.

 

האגוזים והשקדים עתירי שומן, ועל אף שמדובר בחומצות שומן בריאות, עדיין מדובר בשומן ועל כן יש לצרוך אותם בכמויות מתונות וכחלק מתפריט יומי מאוזן.

 

 
חמוציות - ידועות בתכונות אנטי דלקתיות
חמוציות - ידועות בתכונות אנטי דלקתיות צילום : רחלי קרוט
 
 

טיפים לאכילה נבונה:

  • פירות יבשים אורגניים גדלים ללא ריסוס וללא חומרי הדברה, ללא חומרי שימור ותוספת של גופרית. מומלץ ככל הניתן לעשות בהם שימוש (בפרט משמשים מיובשים). יש לקנות אותם באריזת וואקום ולא בתפזורת.
  • העדיפו את הפירות המיובשים נטולי הטיגון ותוספי הסוכר.
  • הניחו תמיד לצד הפירות היבשים, השקדים והאגוזים , גם פירות טריים. הפרי הטרי משביע יותר - איכלו אותו קודם וקנחו בפרי או שניים מהפירות היבשים.
  • אכלו פרי יבש בשילוב אגוז / שקד - לדוגמה תמר עם 2 שקדים. שילוב זה מאזן את הערך הגליקמי הגבוה של הפירות היבשים, כלומר הוא מונע עליה חדה של סוכר בדם ואז נפילתו המהירה הגורמת לתאבון מוגבר.
  • לאחר פתיחה, מומלץ לשמור פירות יבשים בקירור (במיוחד האורגניים) למניעת ריקבון.
  • מומלץ לצרוך אגוזים ושקדים בצורתם הטבעית ולא הקלויה. הקלייה פוגמת בערכיהם התזונתיים וכמות הנתרן בהם עצומה בשל תוספת המלח.
  • נצלו את פעילויות החג המסורתיות וצאו לנטוע עצים. מעבר לעובדה שזוהי פעילות גופנית מהנה למשפחה כולה, נצלו גם את ההזדמנות לנשום אויר יערות צח וליהנות מהטבע ומהאדמה.

 

המידע באדיבות דנית שטיינברג  - נטורופתית N.D. לאומית שירותי בריאות מחוז צפון ובאדיבות מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים

 

מחפשים מתכונים שווים עם פירות יבשים ואגוזים? נסו את אלו:

תמרים בציפוי מרציפן ושוקולד

עוגת פירות יבשים

שטרודל גבינה וצימוקים

פאי אגוזים

גרנולה ביתית

עוגת טופי ושזיפים

 

 
עוד כתבות במדור סודות המטבח
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.