המדריך לשמירת יחסים טובים עם יין ואלכוהול

 
שותים בבר היין מתושלח
שותים בבר היין מתושלח צילום: מתוך אתר מתושלח
 
עודכן 15:46 22/02/2012
מירה איתן

שתיית שתי כוסות יין ביום יכולה להיות בריאה לגוף, אבל צריכה מוגזמת של משקאות אלכוהוליים יכולה להיות הרסנית. מירה איתן עם כל הטיפים והעצות לצריכה נבונה של יין ואלכוהול

 
 
 
 
 

אלכוהול יכול לגרום להרגשה נפשית ופיסית טובות מאד. השתייה בצוותא מהווה גורם חברתי מהנה, ומעמיקה את קמטי החיוך החינניים בזוויות הפה. אך אלכוהול יכול גם להפוך לאויב אם לא מתנהגים איתו נכון. לפניכם כמה כללים שיעזרו לכם להפוך את האלכוהול מאויב לידיד.

 

בסרט 'לעזוב את לאס וגאס' משחק ניקולאס קייג' את אחד התפקידים המרשימים ביותר בימי חיי הקולנוע. קייג' משחק, בצורה משכנעת ביותר, תפקיד של אלכוהוליסט היודע שהרס את חייו ומודע למצבו הסופני והבלתי הפיך. השתוקקות בלתי נשלטת לאלכוהול שולטת בכל מעשיו עקב תלות נפשית ופיסית במשקה החריף. קייג' נראה רוב הסרט חיוור, מזיע קשות ורעידות מעוותות את כל גופו הסובל מכאבים. סרט חובה לכל אדם שצורך או עוסק באלכוהול בכל רמה שהיא.

 

תרבות צריכת האלכוהול פורחת בארץ בשנים האחרונות. אמצעי התקשורת מביאים חידושים רבים מעולם האלכוהול, היבוא מלבלב, ייצור היין בארץ עולה, והחיים נראים הרבה יותר שמחים. הרפואה המודרנית מאשרת לשתות כוסית אלכוהול ביום, בטענה שסוגי אלכוהול מסוימים עוזרים לשמור על מצב נפשי ופיסי טוב יותר. מחקרים מראים שצריכת כוס יין או שתיים ביום, באופן קבוע, מורידה את הכולסטרול 'הרע' ועוזרת למנוע הסתיידות עורקים ועוד.

 

אבל עם כל ההמלצות, אף אחד לא מלמד אותנו מה הגבול של צריכת אלכוהול. מצב שכרות קבוע יכול לגרום לנו להתמכרות לסם קשה מאד. אלכוהוליזם היא מחלה והגמילה מאלכוהול היא אחת מהקשות והממושכות בקרב הסמים הקשים.

 

לתפוס ראש טוב

בניגוד לסמים אחרים המגיעים לגוף דרך מערכת הנשימה או הדם, האלכוהול נכנס לגופנו דרך מערכת העיכול ונספג במערכת הדם דרך הקיבה, עד להגעתו למוח. הדרך הארוכה גורמת לכך שאנו נזקקים לפחות לרבע שעה עד שתורגש השפעת האלכוהול.

 

 
אלכוהול - נספג בגוף לאט
אלכוהול - נספג בגוף לאט צילום : GettyImages/אימג'בנק
 

קצב תהליך הפירוק של האלכוהול איטי מאד, המהירות הממוצעת היא 7 גרם אלכוהול בשעה, דהיינו, בחישוב גס, הכבד שלנו מפרק כוס משקה אחת (מנת וודקה, כוס יין או כוס בירה), ביותר משלוש שעות וזאת לאחר ש'איבד' כ-10% מן האלכוהול דרך ההפרשות הטבעיות של הגוף.

 

בזמן שכרות אנו עדים לתופעות שיבוש התנהגות זמניות של המוח. תגובה איטית לגירויים, כושר שיפוט לקוי, ראייה משובשת וכשל בפעולות מוטוריות פשוטות. השתנת יתר ותחושת צמא, חום גוף פוחת ודופן קיבה מגורה, עד כדי רצון להקיא.

 

עם זאת, האלכוהול מסב לנו לעתים קרובות קורת רוח, זחיחות הדעת, רצון להיפתח והיכולת לחייך יותר. 'ראש טוב ומסודר' עוזר לכולנו ליהנות מהחיים ולשכוח לזמן מה את כל הצרות והפגעים. כדי להפוך את האלכוהול לידיד ולא לאויב, ולהרגיש זחוח ובריא גם יחד, יש צורך לשתות נכון.

 

כללי שתיה נכונה

עוצמת פעולתו של האלכוהול משתנה מאדם לאדם. גורמים משתנים כמו משקל גוף, מין השותה, בטן ריקה, מרכיבי ארוחה שונים, הרגלי שתייה קבועים וניסיון מהווים גורם מכריע בעת ההשתכרות.

 

האלכוהול הינו רעל אורגני, שאליו מתווספת עוד קבוצת רעלים נוספת: כימיקלים שמקורם בחבית העץ בה התיישן, צבעי מאכל, חומרים נוגדי קיפאון, וגופנו נלחם בכולם ביחד.

 

עדיף לא לערבב משקאות שונים כדי לא להוסיף עוד רעלנים. המשקאות האיכותיים מכילים פחות רעלים, לאו דווקא משקאות מיושנים, שבהם יש רעלים מן העץ והיישון, אלא דווקא המשקאות המסוננים הלבנים (יין צעיר, בירה ו-וודקה איכותית מובילים בראש). אגב, ככל שהמשקה קר יותר, הוא ייספג לאט יותר בקיבה.

 

 
אם שותים מומלץ לא לערבב משקאות שונים
אם שותים מומלץ לא לערבב משקאות שונים צילום : GettyImages/אימג'בנק
 

רצוי לשתות לאט ובהפסקות. שתייה של מנת אלכוהול מורגשת רק לאחר 15 - 20 דקות ונמשכת לזמן די ארוך, לכן אין טעם לשתות מהר בתחילת הערב בתואנה ש"אני שותה וזה לא עושה לי כלום".

 

יש להקפיד על שתיית מים רבה בעת צריכת האלכוהול. הגוף מפרק אלכוהול על ידי מולקולות מים, משק המים נמצא בצניחה בזמן השתייה והגוף מתייבש וזקוק להחזרת המים. תופעות השכרות דומות מאד לתופעות ההתייבשות, כאבי ראש, הקאות ועוד. האנזים שמפרק את האלכוהול בכבד אחראי גם על פירוק המים בגוף, עובדה שמזרזת את תהליך השכרות. אנזים זה מצוי בכמויות פחותות בגוף האישה ומשום כך נשים שלא מורגלות בשתייה משתכרות מהר יותר.

 

מומלץ לרפד את הקיבה במוצקים סופגי אלכוהול. הכנסת שומנים לקיבה עוזרת, מידת ההתמוססות של השומן נמוכה והוא לא מתערבב עם מים, אלא יוצר שכבה שמעכבת את הפעפוע המהיר של האלכוהול וגורם להשתכרות איטית יותר.

 

אחרי ששותים

אם בכל זאת השתכרנו כדבעי, רצוי בבית ללכת למיטה עם בקבוק מים גדול ולשתות ממנו לעיתים תכופות, כדי למנוע התייבשות. אם שכחנו לשתות וקמנו בבוקר עם חמרמורת (הנגאובר), רצוי לשתות מים או מיצים טבעיים. ארוחה קלה תעזור לספוג את האלכוהול טוב יותר. מומלץ לא לשתות קפה או תה, שהם משקאות משתנים.

 

האלכוהול, אם הוא נצרך במידה, יכול לגרום להרגשה נפשית ופיסית טובות מאד, השתייה בצוותא מהווה גורם חברתי מהנה, עוזרת להיות ידידותיים יותר ומעמיקה את קמטי החיוך החינניים בזוויות פינו. אך זכרו תמיד, האמירה 'לחיים' הינה משמעותית מאוד. וינסטון צ'רצ'יל נהג להגיד "קיבלתי מהאלכוהול הרבה יותר ממה שהאלכוהול קיבל ממני", וידע למה הוא אומר את זה. וזכרו, אם שותים לא נוהגים.

 

הכותבת הינה מנהלת התקשורת של יקבי כרמל

 

לעוד מתכונים וכתבות בעולם היין:

טיול יין באזור פיימונטה באיטליה

מתכון לפסטה עם נתחי עוף וצ'ילי

רשימת הזוכים בתחרות Best Value 2010

סדרות יין מומלצות

טיול יין בטוסקנה היפה

מתכון לשבלול גבינות וחציל קלוי

איך בונים בר יין עם אופי?

טיול יין בחבל אלזאס בשמפאן

 

 
עוד כתבות במדור תרבות היין
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.