תרנגול פראי • הכל על וויסקי ווילד טרקי

 
גרסה קלילה יותר לוויסקי הסקוטי
גרסה קלילה יותר לוויסקי הסקוטי צילום: shutterstock
 
עודכן 08:09 10/12/2012

מה מייחד את הבורבון האמריקאי ביחס לאחיו הסקוטי, איך מכינים את הוויסקי ומאיפה הגיע השם המיוחד? כל מה שרציתם לדעת על הוויסקי של ווילד טרקי

 
 
 
 
 

בנג'מין פרנקלין, מהאבות המייסדים של ארה"ב, הציע לבחור בתרנגול הודו כסמל של המדינה החדשה. לטענתו הנשר הייתה חיה עצלנית, קירחת ולא מרשימה, לעומת תרנגול ההודו שהיה ידוע ביכולות פיזיות מרשימות ובאומץ רב. ולמרות שתרנגול הודו ידוע גם בטיפשותו, לדעת פרנקלין הוא בהחלט היה עדיף על הנשר. בסופו של דבר, כידוע לנו, נבחר הנשר להיות סמלה של ארה"ב, אבל נחמה פורתא, תרנגול ההודו הפך לסמל של אחד ממותגי הוויסקי האמריקאי האהובים ביותר, ווילד טרקי,  (Wild Turkey), הבורבון הכי אמריקאי שיש, מורכב, עוצמתי, עשיר ו... קשוח כתרנגול בר.

 

תרנגול פראי בקזבלנקה

שני מותגים חדשים מבית היוצר של ווילד טרקי הגיעו לארץ. מותגים שונים מאוד זה מזה, גם באופיים וגם באחוז האלכוהול שלהם. ווילד טרקי 81, ובו 40.5% אלכוהול, וווילד טרקי 101, שבו 50.5% אלכוהול - שניהם מיוצרים במזקקה שבעיירה הקטנה לורנסברג שבקנטאקי, עיירה מנומנמת שנראה כי הזמן עמד בה מלכת ולא הרבה השתנה עם השנים. וכמו העיירה, כך גם ווילד טרקי מיוצר שם בדיוק כמו פעם.

 

וויילד טרקי הוא אחד מסוגי הוויסקי האמריקאיים המכובדים ביותר בעולם. אמנם לא מייחסים לו תכונות נשגבות כמו לסינגל מאלט הסקוטיים, אך יחסית לוויסקי אמריקאי הוא זוכה לכבוד גדול. בסרט קזבלנקה הייתה לוויסקי עדנה גדולה, כשהאמפרי בוגארט, בעל מועדון בקזבלנקה, ישב על הבר, סביבו עשרות בליינים, ושתה ווילד טרקי כאילו אין מחר, כדי לשכוח את המלחמה שבחוץ.

 

מהו בורבון?

בורבון הוא וויסקי המייחד את הוויסקי האמריקאי מאחרים, וויסקי שהוכר על ידי הקונגרס בארה"ב כ'משקה אלכוהולי יליד אמריקה' בשנת 1964. וויסקי  מהפכני זה הפך את קנטקי לבירת ייצור הוויסקי של ארצות הברית.

 

בסוף שנות ה-90 של המאה ה-18, מרד הוויסקי גרם למזקקי וויסקי אירים וסקוטים להשתקע מחדש בקנטקי, לאחר שהפסידו במאבק נגד המיסוי השנוא של הוויסקי. מחוז בורבון, הקרוי ע"ש משפחת בורבון הצרפתייה, כהוקרה על עזרתה בהשגת העצמאות מבריטניה, היה המקום ההגיוני להתיישבות עבור אותם עקורים. מיקומו של המחוז על גדת נהר קנטקי, הזורם אל מפרץ מקסיקו, היה מרכז משלוח ומרכז עסקי אידיאלי. באזור הייתה גם אספקה שופעת של מים צלולים, המסוננים על ידי אבן גיר, ושדות תירס בכמויות אדירות, שני מרכיבים שהפכו למרכיבים העיקריים בוויסקי הבורבון האמריקאי.

 

בשנת 1789 כומר בפטיסטי בשם אלייג'ה קרייג, הכין את הבורבון הראשון, תוך שימוש במי מעיין, תירס, שיפון, חיטה, לתת שעורה ודגנים אחרים. בימים ההם נהגו לחרוך חביות משומשות כדי לנקות אותן מהשימוש הקודם שנעשה בהן. החביות החרוכות שימשו מאוחר יותר לאחסון בורבון, מה שהוביל לגילוי העובדה שחביות חרוכות אלה העניקו לבורבון את צבעו הכהה ואת טעמו המודגש.

 

קצת עובדות היסטוריות...

כ-50 שנים מאוחר יותר, ג'יימס וג'ון ריפי הגיעו לקנטקי מטיירון שבאירלנד, ופתחו חנות למכירת סחורות כלליות. בני המשפחה התיישבו תחת צוקים גבוהים של אבן גיר לצד נהר הקנטקי, בצלה של גבעה, שכיום נקראת וויילד טרקי, וקראו לחלקתם 'טיירון'. למזקקה הראשונה הייתה קיבולת ריסוק של 3,500 ליטרים של תירס ליום.

 

בשנת 1855, הוקמה בקנטאקי חברה בשם "אוסטין ניקולס" שהתמחתה בסחר קפה, תה ומשקאות חריפים שונים. עד שנות ה-20 של המאה הקודמת עסקה החברה בעיקר בסחר ולעתים רחוקות ייצרה בעצמה וויסקי במזקקות שונות ברחבי קנטאקי.

 

בשנת 1873, לבני משפחת ריפי היה כבר מבנה מזקקה חדש. הקיבולת עלתה ל-6,000 ליטרים ליום, ולאחר מכן ל-12,000. בשנת 1893 הוויסקי של ריפי נבחר מתוך למעלה מ-400 סוגי וויסקי אחרים, כדי לייצג את קנטקי ביריד העולמי המתקרב.

 

העסק גדל בהתמדה, עד ל'תקופת היובש', בה נכנס לתוקף חוק איסור האלכוהול (התיקון ה-18 לחוקת ארה"ב) בשנת 1919, שגרם לסגירתן הסופית של רוב מזקקות ארה"ב. תושבי קנטאקי ומזקקת ריפי, ששמרו על נאמנותם העזה לוויסקי עטור השבחים שלהם, המשיכו בייצור מתון של הוויסקי לשימושים רפואיים, שנמכרו על ידי 'אוסטין ניקולס'. המזקקה המשיכה להיאבק על קיומה עד שנת 1933, כאשר הקונגרס חוקק את התיקון ה-21 לחוקה וביטל את האיסור.

 
וויסקי ווילד טרקי
וויסקי ווילד טרקי צילום: יח"צ

בשנה זו רכשה אוסטין ניקולס את מזקקת הוויסקי 'ריפי', שהתחדשה בינתיים. הבורבון המצוין של ריפי, שנמכר בכמויות גדולות יחסית לאותה התקופה, קנה את אנשי 'אוסטין ניקולס', שזנחו לטובתו את עסקי התה והקפה והתמקדו במשקאות חריפים ובוויסקי שמכירותיו הרקיעו שחקים.

 

בשנת 1940, מנהלה של 'אוסטין ניקולס', תומאס מקארת'י, שהיה ספורטאי נלהב, יצא עם חברים, כבל שנה, לציד תרנגולי הודו שגדלים בר (וויילד טרקי) באחוזה בדרום קרוליינה. כמצופה ממנו, לאירוע הביא מקארת'י ממחסניו וויסקי, ובמקרה הזה הביא דוגמה לא מדוללת של הוויסקי בו סחר, בדרגת חוזק של 101 (50.5% Proof). בשנה שלאחר מכן, בעודם יושבים במארב, שאלו חבריו אם הביא אתו גם הפעם את ה"ווילד טרקי בורבון ההוא". מקארת'י, שהיה איש עסקים עם רקע בשיווק הבין שמדובר במוצר מנצח, והציע לקרוא לבורבון 'ווילד טרקי', על שם העוף המדובר. עד מהרה החל לשווק את בורבון וויילד טרקי, שמאז ועד היום, לא השתנה.

 

בשנת 1964 הממשלה הפדראלית זיהתה את הבורבון כמוצר ייחודי של ארה"ב, והעבירה החלטה המגנה עליו תחת החוק. כתוצאה מכך, בורבון הוא משקה אמריקאי מובהק, המזוקק בתהליך אמריקאי. יישון בחביות חרוכות מעץ אלון אמריקאי לבן, התהליך שמקנה לו את צבע האמבר העשיר ואת טעם הווניל המעודן, היה חדשנות אמריקאית.

 

בשנת 1980 נקנתה חברת אוסטין ניקולס על ידי תאגיד הענק 'פרנו ריקאר', וכיום 'ווילד טרקי' הוא אחד המותגים המובילים שלו.

 

איך עושים את זה?

מאז שנת 1855 וויילד טרקי הוא סמל אמריקאי אמיתי, הנושא עמו תמיד את אדרת המסורת עם חן ומורשת אצילית. המאסטר דיסטילר האגדי ג'ימי ראסל ובנו אדי, הם פניו של מותג זה, היות וג'ימי עובד במזקקה כבר 55 שנים, תוך כדי שימוש באותן שיטות מנוסות ואמינות לצד מעט חדשנות.

 

ווילד טרקי מיוצר מתערובת של תירס (לפחות 51%, ע"פ החוק האמריקאי), שעורה ושיפון. את התערובת הזו מתסיסים עד לקבלת שיכר בחוזק אלכוהולי של כ-8%, ומעבירים לזיקוק. לעומת מאלט סקוטי, המזוקק בזיקוק דודי מסורתי ואיכותי, ווילד טרקי, כמו רוב הבורבון האמריקאי, מזוקק בזיקוק רציף, שהוא זיקוק תעשייתי לייצור המוני ופחות איכותי מאחיו המסורתי.

 

בתהליך הזיקוק הנוזל מגיע לחוזק של 60%, ובסיומו מתקבל תזקיק שקוף ואלכוהולי מאוד, שמוכנס ליישון בחביות עץ אלון אמריקאי לבן חדשות לחלוטין. את החלק הפנימי חורכים, וכך משיג הוויסקי את טעמיו וצבעיו השונים. 'וויילד טרקי' מיושן לתקופת מינימום של 8 שנים במחסני היישון במזקקה, וממנו מערבב המאסטר דיסטילר סוגי ויסקי שונים מהחביות השונות עד לקבלת הטעם הרצוי. הוויסקי נמהל במים עד לחוזק האלכוהולי הרצוי, מבוקבק ונחתם בתווית שעליה הלוגו המפורסם של תרנגול ההודו, ומשווק ברחבי ארה"ב והעולם.

 

המותגים

Wild Turkey 101 Proof Kentucky Straight - הינו ספינת הדגל של מותג הבורבון וויסקי 'ווילד טרקי'. וגם הוויסקי הנמכר ביותר. לא היה בארץ כמעט שלוש שנים. משתמשים בייצורו באותה נוסחה שנשמרה עוד מימי מזקקת ריפי והוא בעל חוזק של 50.5% אלכוהול. למרות שהוא מתקתק ככל הבורבונים, הוא בועט ומעניק חווית שתייה של וויסקי קשוח בדומה לוויסקי הסקוטי. צבע ענברי עמוק, עשיר בטעמי פירות וקרמל, קפה ושוקולד ובשומת של וניל, שזיפים ומייפל. וויסקי עוקצני ו'לעיס', שיתאים גם לצד אוכל.

 

מבקר הוויסקי החשוב, מייקל ג'קסון, כינה את הוויילד טרקי "הקלינט איסטווד של הוויסקים", כרמז לקשיחות ולחספוס שבו. מומלץ לשתייה בצורה האמריקאית הקלאסית עם הרבה קרח בכוס נמוכה (On the Rocks) או בקוקטיילים הנצחיים, כמו מינט ג'ולפ, מנהטן ואחרים. מחיר לצרכן: 230 שקלים.

 

Wild Turkey 81 Proof - הינו הוויסקי החדש בארץ מבית הבורבון וויסקי המפורסם 'ווילד טרקי'. יוצר לראשונה בשנת 1974. דומה לאחיו הבוגר, אך בעל חוזק מעודן של 40.5% אלכוהול, היישון  בחביות אלון לבן אמריקאי, חדשות וחרוכות לתקופה של 5-7 שנים. מדובר בוויסקי נעים לשתייה, קליל יותר מאחיו וחלק בגרון - פירותי ופרחוני. מומלץ לשתות נקי או עם משקה קל (המלצה שלי: עם ג'ינג'ר אייל), כוויסקי סאוור ובשלל ערבובים אחרים. מחיר לצרכן: 81 שקלים.

 

 

 
עוד כתבות במדור יין ואלכוהול
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.