כחול לבן זה מצוין - יינות ישראל זוכים בפרסים

 
עודכן 11:15 10/04/2013

השנה החולפת הייתה עטורת זכיות ושבחים ליין הישראלי. לקראת יום העצמאות, עֹז תלם התחקה אחרי כמה מהזוכים הבולטים בכדי לגלות כמה ואיך הכרה בינלאומית מסייעת ליקבים בשורה התחתונה

 
 
 
 
 

בשנים האחרונות, במקביל להתפתחות המרשימה של עולם היין המקומי, אנחנו רואים מגמה מבורכת של הכרה בינלאומית בתוצרת המקומית שלנו, שבאה לידי ביטוי בזכיות בפרסים נחשקים, ציונים גבוהים ממבקרי היין הטובים בעולם ועוד הכרות בינלאומיות מרשימות. רצינו לבדוק כמה הזכיות הבולטות מהשנה שחלפה השפיעו בסופו של דבר על המכירות והייצוא של היקבים שזכו, בכדי לענות על השאלה: האם זכייה היא המפתח להצלחה?

 

"לאור ניסיון העבר, המלצה ממבקרי יין בחו"ל משפיעה לטובה על היקב ומשפיעה על דעת הלקוחות. זוהי גאווה לאומית, שמעלה את מצב הרוח ביקב, ונותנת 'אישור' להמשיך באותו קו" כך אומר אדם מונטיפיורי - מנהל המחלקה המקצועית של יקבי כרמל, אשר חלק מיינותיו השיגו ציונים מרשימים של 90 ומעלה בסקירות שבוצעו במגזין Wine Advocate של רוברט פארקר ואחרים זכו בתואר 'בחירת המערכת' של The Wine Enthusiast. "תחרויות אלה טובות באופן כללי לעולם היין בישראל. הצלחה בעולם הגדול משפיעה מאוד על התדמית הטובה של כל יינות הארץ".

 

 
כרמל לימיטד אדישן
כרמל לימיטד אדישן צילום : יקיס קדרון
 

אז ציונים טובים למורל, ומה עוזר למכירות?

מה שעוזר במידית גם למכירות הם הפרסים הגדולים והייחודיים כמו, שיראז קאיומי 2006, שזכה בספטמבר 2010 בתחרות דקנטר המכובדת, בגביע העולמי בקטגוריית 'היין האדום מזני הרון', וגבר על יתר יינות העולם מסוג זה".

 

אחת הזכיות המרשימות ביותר השנה הייתה של יקב רמת הגולן בפרס Wine Star בקטגורית "היקב הטוב ביותר בעולם החדש" של מגזין Wine Enthusiast. בדרך לקטיפתו התעלה היקב על יקבים גדולים ומרשימים מארצות כמו אוסטרליה, קנדה וניו זילנד. זכייה זו הצטרפה לציונים גבוהים וזכיות נוספות של היקב במהלך השנה החולפת.

 

בהתייחס לפרס כוכב היין, אמר לנו ארנון הראל, מנהל השיווק של היקב, כי "היא הייתה מאוד חשובה לנו - זו הפעם הראשונה שהפרס הוענק ומכל היקבים בעולם החדש בחרו ביקב ישראלי. זה לא פרס שעומד לזכותו של יין מסוים; הבודקים טעמו עשרות יינות של היקב והם הגיעו למסקנה שהוא מגיע לאיכויות גבוהות ושומר על עקביות לאורך השנים".

 

יפה יפה, אבל בשורה התחתונה - איך זה עזר?

"קשה מאוד למדוד השפעה של משהו נקודתי בשיווק. זה היה נדבך חשוב ביצירת נחשקות ליקב. אבל לבד - לא. זו פעילות שיווקית שאנחנו עושים בארץ, והיא משתלבת עם פרסום, יחסי ציבור, קידום מכירות ועוד דברים שמשתלבים עם הזכייה.

 

 
יינות מתיישנים של יקב רמת הגולן
יינות מתיישנים של יקב רמת הגולן צילום : כפיר חרבי
 

בתקופה שלאחר הזכייה ראינו בהחלט עלייה במכירות - אבל כמובן שאי אפשר לדעת שהיא נגרמה רק בזכות הפרס. בשורה התחתונה, הפרס הוא סוג של נגזרת על העבודה היומיומית שאנחנו משקיעים והיא רוח גבית משמעותית לשיווק היינות. עם זאת, בחו"ל, בעיקר בארצות הברית, אנחנו שמים את המדליה על הבקבוקים שנמכרים כמקדם מכירות. המודעות ליקבי רמת הגולן עלתה והמותג התעצם - יש דיבור בקרב חובבי יין וסוכנים, שמוביל למכירה, אבל קשה לכימות".

 

יקב נוסף, קטן יותר, שהגיע להישגים משמעותיים הוא יקב אדיר הגלילי: מגזין היין הבריטי הנודע Decanter פרסם את דירוג היינות השנתי שלו ובו הישגים יוצאי דופי ליינות ישראלים. ההישג הבולט ביותר בדירוג היה הענקת הגביע האזורי לאדיר שיראז כרם בן זמרה 2010, עבור היין הטוב ביותר באסיה לזני עמק הרון. באותו דירוג זכה גם במדליית זהב נוספת, על היין אדיר פלאטו קברנה סוביניון 2009.

 

אם תנסו להשיג את היין שזכה, תיאלצו השקיע מאמצים רבים בחיפושים. יוסי רוזנברג, מנכ"ל היקב, מספר כי היין אזל לחלוטין ממרתפי היקב בחודש שלאחר הזכייה. יותר מזה - הייצוא של היקב שילש את עצמו וכעת עומד על 40% (!) מכלל הייצור של היקב - שכרגע מוערך ב-120 אלף בקבוקים מדי שנה.

 
 
האחים יוסי ואבי רוזנברג עם הפרס ממגזין דיקנטר
האחים יוסי ואבי רוזנברג עם הפרס ממגזין דיקנטר צילום: יח"צ

יוסי, יש פרסים, יש מכירות. אפשר לנוח?

"זה שזכינו לא אומר שאנחנו יכולים לנוח, אלא להפך - בעקבות הביקוש העולה אנחנו חייבים כל הזמן לחדש ולעניין. כל צרכן יין, באשר הוא, מחפש זהות מסוימת, שתישאר עקבית למרות ההבדלים מדי שנה לשנה ביינות. ככל שיש לך יותר שליטה על הכרמים אתה יכול ליצור מוצר מזוהה למקום מסוים. הזהות צריכה להישמר, כמו בכל תעשייה, ואתה חייב להיות לפחות באותו סטנדרט כמו בשנה קודמת".

 

אתה יכול לתרגם את הזכייה לנתונים בפועל?

אנחנו עובדים בלא מעט שווקים בייצוא - מארה"ב ועד טאיוון. יש כאלו שהזכייה מדברת אליהם וכאלו שלא. אני חושב בתחושת הבטן שזה עזר. כמה זה עוזר - מאוד קשה לומר. היא עוזרת בעיקר לשם של היקב ופחות ליין מסוים, ונותנת חיזוק חיצוני למי שרוצה לקנות, כך שבתהליך בו צרכן מתלבט איזה יין לבחור מהמדף, הוא יבחר את היין שלנו".

 

עוד זכייה אחת עקבית בולטת השנה הייתה של יקב יתיר, אשר זכה בציון 91 עבור יער יתיר 2007, במגזין Wine Advocate של רוברט פרקר. יינות יער יתיר זכו 5 שנים ברציפות בציונים של 90 - 93 נקודות בטעימת מגזין זה, כאשר הזכייה הראשונה הייתה לא פחות משוברת סטטוס קוו בכל ההתייחסות ליינות ישראל בראיה בינלאומית.

 

יעקב בן דור - מנכ"ל יקב יתיר, 5 שנים ברציפות אתם זוכים. אתה לא משתעמם?

"ההצלחה עדיין גורמת להתרגשות ושמחה גדולה כל פעם מחדש, ולהצלחה שותפים רבים. להיות שותפים בחלקו המוביל של היין הישראלי המשמש כשגריר ייצוגי ומרשים של ישראל הירוקה והיפה בשנים האחרונות זה חלום שנרקם".

 

 
יקב יתיר - זוכה בעקביות
יקב יתיר - זוכה בעקביות צילום : יקיס קדרון
 

מה אתה יכול לזקוף לזכות הזכיה האחרונה?

"מבחינת היקב איני יכול לציין לפרסומים גידול משמעותי במכירות. גם טרם ההצלחות התקשורתיות היה חסר לנו יין. אבל חשוב לציין שמבחינת החשיפה לעולם ולתהליכי המיתוג והבידול של יקב יתיר, אכן להצלחות אלו והצלחות נוספות יש תפקיד חשוב מאוד. עד היום אני נדהם לקבל אורחים מפינלנד, קוריאה, אפריקה, ניו זילנד וכמובן מארצות בהן קיימות קהילות יהודיות, שמתאמים ביקור ומטריחים עצמם עד לערבות הנגב ויער יתיר.

 

מבחינתנו, ההצלחה רק מחייבת ללמוד יותר ולנסות להשתפר ברמת הכרת הזנים והייננות, דרכי הגידול וההשקיה".

 

את תגובתו סיים בן דור באיחול הראוי ביותר לסכם כתבה זו:

 

"נאחל לכל ענף היין ולכל חובבי היין שירחב לנו השקט, כאור בשולי הענן. ונדע לשלב עשייה טעם ותוכן בארצנו הקטנטנה".

 

לעוד מתכונים וכתבות בעולם היין:

סדרות יין מומלצות

טיול יין בטוסקנה היפה

מתכון לשבלול גבינות וחציל קלוי

איך בונים בר יין עם אופי?

 

 
עוד כתבות במדור תרבות היין
 
רשימת קניות
רשימת קניות
המרת מידות
המרת מידות
טבלת קלוריות
טבלת קלוריות
הדפס מתכון
הדפס מתכון
שלח לחבר
שלח לחבר
xxx
 
פעולות אחרונות
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה 0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.